BILL CONTI - GONNA FLY NOW (THEME FROM ROCKY)
Publicada: Febrer de 1977
Llistes d’èxits: EUA: núm. 1 (1 setmana) · Regne Unit: núm. 52
Abans que soni la campana, abans que es llanci el primer cop de puny, abans que en Rocky Balboa esdevingui campió dins el ring, guanya una cosa molt més poderosa: la creença en ell mateix. I aquesta creença no arriba amb paraules ni cops, sinó amb música: “Gonna Fly Now”. Composada per Bill Conti, amb lletra de Carol Connors i Ayn Robbins, aquesta peça no és només un tema principal—és un crit de batalla de persistència.
El moment més icònic és gravat a la memòria col·lectiva del cinema: en Rocky, suat i amb dessuadora grisa, corre pels carrers de Filadèlfia. Colpeja peces de vedella en un congelador, fa flexions amb un sol braç, practica cops d’ombra sota vies de tren… i sempre, sempre puja—fins al capdamunt dels 72 graons del Museu d’Art de Filadèlfia. Amb “Gonna Fly Now” a tot volum, aixeca els braços en senyal de victòria. Encara no ha guanyat el combat. Però ja està preparat.
Tant “Rocky” com la seva banda sonora van néixer contra tot pronòstic. Sylvester Stallone era un actor desconegut quan va escriure el guió, i va insistir a protagonitzar la pel·lícula malgrat no tenir renom. L’estudi va acceptar de mala gana. El film es va rodar amb un pressupost de menys d’un milió de dòlars… però va recaptar més de 200 milions i va guanyar l’Oscar a Millor Pel·lícula.
També Bill Conti, aleshores poc conegut a Hollywood, va rebre només 25.000 dòlars per compondre tota la música—una xifra modesta fins i tot en aquell temps. D’aquell pressupost, havia de pagar músics, llogar l’estudi i produir les gravacions finals. Va enregistrar tota la banda sonora en una sola sessió de tres hores, incloent-hi el que esdevindria “Gonna Fly Now”.
Inicialment, el director John G. Avildsen només volia 90 segons de música per muntar una seqüència. Però l’escena va créixer. Va demanar 30 segons més, i després més encara… fins que va arribar als 2:45 minuts. La música i la imatge es van anar modelant mútuament. Ja no era només una banda sonora: era l’ànima de la pel·lícula.
Tot i que la música instrumental porta el pes principal, la lletra—breu però potent—li donen nom i impuls emocional. “Trying hard now… getting strong now… gonna fly now” (Esforçant-me ara... fent-me fort ara... ara volaré). Només 30 paraules en total, interpretades per DeEtta West i Nelson Pigford, però que impacten com cops directes al cor. Afegir-les va ser idea d’Avildsen. Conti, al principi, volia que fos només instrumental, però les veus humanes hi van sumar una dimensió emocional clau.
Quan “Rocky” es va estrenar el desembre de 1976, va tocar una fibra profunda en el públic nord-americà. Vuit mesos després, el 2 de juliol de 1977, “Gonna Fly Now” va arribar al núm. 1 del Billboard Hot 100, un èxit insòlit per a una música de pel·lícula. Va superar el disco, el rock i el pop, demostrant que un tema cinematogràfic podia esdevenir un fenomen cultural.
Però no es va quedar només en les llistes. Es va convertir en un himne recurrent en esdeveniments esportius, especialment a Filadèlfia. “Gonna Fly Now” va passar de ser una banda sonora a esdevenir una identitat—per a un personatge, per a una ciutat, i per a tota una generació. Ens recorda que la grandesa no neix de la fama ni de les grans victòries, sinó de la suor, la resiliència i la repetició constant.
BILL CONTI - GONNA FLY NOW (THEME FROM ROCKY)
Released: February 1977
Charts: US: #1 (1 week) UK: #52
Before the bell ever rings, before a single punch is thrown, before Rocky Balboa becomes a champion in the ring, he wins something more powerful: belief. And that belief arrives not in dialogue or fists, but in music—“Gonna Fly Now.” Composed by Bill Conti, with lyrics by Carol Connors and Ayn Robbins, the anthem of “Rocky” isn’t just a theme song. It’s a battle cry of persistence.
Its most iconic moment is seared into cinematic memory: a sweat-drenched Rocky, in a gray hoodie, pounds pavement through the streets of Philadelphia. He punches sides of beef in a freezer, does one-armed push-ups, shadow-boxes under train tracks, and climbs—always climbs—until he reaches the top of the 72 stone steps of the Philadelphia Museum of Art. With “Gonna Fly Now” rising behind him, he lifts his arms in victory. He hasn’t won the fight yet. But he’s ready.
Both “Rocky” and its theme song were born out of improbable odds. Sylvester Stallone was a struggling actor when he wrote the script, insisting he star in it despite his lack of name recognition. The studio reluctantly agreed. The film was made on a shoestring budget of under $1 million—but ultimately grossed over $200 million and won Best Picture at the Academy Awards.
Composer Bill Conti, similarly unproven in Hollywood, was offered $25,000 to score the film—a modest fee even then. From that budget, he had to pay musicians, studio costs, and produce the final recordings. He managed to record the film’s score in a single three-hour session, including what would become “Gonna Fly Now.”
Originally, director John G. Avildsen only wanted 90 seconds of music to edit a montage. But the scene grew. Avildsen kept asking for more—another 30 seconds, then another—and the sequence evolved into a full 2:45, as the visuals shaped the music, and vice versa. It became clear that this wasn’t just a soundtrack—it was the soul of the scene.
While the instrumental does most of the lifting, the lyrics—sparse though they are—give the piece its title and motivational thrust. “Trying hard now… getting strong now… gonna fly now.” Just 30 words in total, delivered by DeEtta West and Nelson Pigford, but they land like uppercuts to the psyche. Their inclusion was Avildsen’s idea. Conti initially thought a purely instrumental theme would suffice, but the lyrics added a human voice—a literal one—to the raw emotion of the moment.
When “Rocky” hit theaters in December 1976, the film struck a national nerve. Eight months later, on July 2, 1977, “Gonna Fly Now” soared to #1 on the Billboard Hot 100, a rare feat for a film score. It overtook disco, rock, and pop hits, proving that a movie theme could become a cultural phenomenon. It didn’t stop at the top of the charts. The song became a fixture at sporting events, especially in Philadelphia.
“Gonna Fly Now” became more than a soundtrack. It became an identity—for a character, a city, and a generation. It reminds us that greatness isn’t born in bright lights or grand victories, but in sweat, resilience, and relentless repetition.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada