Total de visualitzacions de pàgina:

14.1.25


 

HERBIE HANCOCK - ROCKIT


Llançament: Juliol de 1983

Llistes d’èxits: EUA: #71  Regne Unit: #8


“Rockit”, una composició de Herbie Hancock del 1983, escrita en col·laboració amb Bill Laswell i Michael Beinhorn, va aparèixer a l’àlbum “Future Shock”. Influenciada per les tècniques de scratching que Hancock va descobrir a “Buffalo Gals” de Malcolm McLaren, la cançó va destacar pel talent del DJ DXT, que hi va aportar el seu estil característic. “Rockit” va guanyar el Grammy a la millor interpretació instrumental de R&B el 1983 i va obtenir cinc premis als MTV Video Music Awards el 1984, gràcies al seu videoclip innovador amb l’art robòtic de Jim Whiting.


Herbie Hancock, una figura destacada del jazz que es va unir a la banda de Miles Davis el 1963, va aprendre del seu mentor el valor de l’experimentació i de confiar en els seus col·laboradors. Aquest enfocament va ser clau per a la creació de “Rockit”, un clàssic d’electro-fusió que va marcar una clara ruptura amb les tradicions del jazz. Produïda pel baixista Bill Laswell la peça combinava elements d’electro, fusió jazzística i hip-hop.


Laswell va explicar que “Rockit” es va crear de manera ràpida i inesperada. Inspirat per una nit al club Roxy, on va veure actuar DJs com Afrika Bambaataa, va gravar les pistes de ritme en un soterrani de Brooklyn. Hancock va improvisar a sobre de les pistes en una sessió a Los Angeles que va durar només una hora, i la mescla final es va completar en el mateix temps. Encara dubtant del que havien creat, van posar una versió preliminar en una botiga d’altaveus, on una multitud curiosa, incloent-hi Grandmaster Caz i GrandMixer D.ST, es va reunir per escoltar-la. La seva reacció els va confirmar que havien creat una cosa innovadora.


“Rockit” va ser la primera cançó d’èxit que va incloure el scratching, introduint aquesta tècnica de manipulació del tocadiscos al gran públic. Aquest element del hip-hop, desenvolupat per DJs com Grandmaster Flash i Grand Wizard Theodore, consistia a moure un disc endavant i enrere al tocadiscos per crear sons rítmics de rascat. Segons Flash, el scratching va sorgir com una manera de preparar els discos en les actuacions, però van decidir compartir el so amb el públic ajustant el fader sense perdre el ritme.


El videoclip de “Rockit”, que mostrava maniquins animats i art mecànic, va ser un èxit rotund a MTV, guanyant cinc premis als MTV Video Music Awards de 1984, incloent-hi els de millor concepte i millors efectes especials. Dirigit per Kevin Godley i Lol Creme, el vídeo minimitzava l’aparició de Hancock per superar les reticències de MTV a mostrar artistes negres. En canvi, se centrava en les creacions de l’artista britànic Jim Whiting, amb instal·lacions mecàniques que es coordinaven perfectament amb els sons del scratching. L’edició innovadora, amb transicions entre música i moviment, va fer del vídeo una obra avantguardista, convertint-lo en un dels més experimentals del seu temps i un referent en els primers anys de MTV.






HERBIE HANCOCK - ROCKIT


Released: July 1983

Charts:  US: #71   UK: #8 


“Rockit,” a 1983 composition by Herbie Hancock, was co-written with Bill Laswell and Michael Beinhorn and featured on the album “Future Shock”. Influenced by scratching techniques Hancock first heard in Malcolm McLaren’s “Buffalo Gals,” the track showcased DJ DXT’s scratch style and included a groundbreaking music video featuring Jim Whiting’s robotic art. The song earned a Grammy Award for Best R&B Instrumental Performance in 1983 and won five MTV Video Music Awards in 1984.


Herbie Hancock, a celebrated jazz musician who joined Miles Davis’ band in 1963, learned from Davis the value of experimentation and trusting collaborators. This ethos shaped the creation of “Rockit,” an electro-fusion classic that departed from jazz traditions. Produced by bassist Bill Laswell, known for blending genres in his “collision music” style, the track incorporated elements of electro, fusion jazz, and hip-hop. 


Bill Laswell recounted how “Rockit” came together quickly and unexpectedly. After being inspired by a night at the Roxy, where he saw DJs like Afrika Bambaataa perform, Laswell recorded rhythm tracks in a Brooklyn basement. Herbie Hancock improvised over the tracks for about an hour in Los Angeles, and the final mix took just another hour. Initially uncertain of what they had created, they played a rough cassette mix at a speaker store, drawing a crowd of intrigued onlookers, including Grandmaster Caz and GrandMixer D.ST. Their reaction confirmed they had something groundbreaking.


“Rockit” was the first hit song to feature scratching, introducing the sound of turntable manipulation to a broader audience. This hip-hop technique, pioneered by DJs like Grandmaster Flash and Grand Wizard Theodore in New York, involved moving a record back and forth on the turntable to create rhythmic, scratching noises. Flash explained that scratching originated as a way for DJs to cue records, but they decided to share the sound with the audience by adjusting the fader while keeping the beat.


The music video featuring animated mannequins and mechanical art, was a major success on MTV, winning five Video Music Awards in 1984, including Best Concept and Best Special Effects. Directed by Kevin Godley and Lol Creme, the video minimized Hancock’s appearance to overcome MTV’s reluctance to feature black artists. Instead, the focus was on the creations of British artist Jim Whiting, whose mechanical art installations synchronized seamlessly with the song’s scratching sounds. The video’s innovative back-and-forth editing technique added to its avant-garde feel, making it one of the most experimental videos of its time and a landmark in the early days of MTV.













Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada