Llançament: 25 de gener de 1980
Posició a les llistes: EUA: #48 | Regne Unit: #4
“Games Without Frontiers” és una cançó de Peter Gabriel del seu tercer àlbum homònim (Peter Gabriel III), amb cors de Kate Bush. La lletra compara la guerra i la diplomàcia internacional amb jocs infantils, una idea reforçada pel videoclip, que inclou imatges olímpiques i escenes del film de la Guerra Freda “Duck and Cover”. La cançó es va convertir en el primer gran èxit de Gabriel al Regne Unit, arribant al número 4, i també va assolir el número 7 al Canadà, encara que només va arribar al 48 als Estats Units. Es van crear tres videoclips, el tercer dels quals es va publicar el 2004.
Gabriel es va inspirar per “Games Without Frontiers” en un programa de televisió europeu dels anys setanta amb el mateix nom, on els concursants competien disfressats en proves absurdes. La versió britànica del programa, “It’s a Knockout”, va donar lloc a la famosa frase de la cançó.
El tema critica el comportament infantil dels adults, especialment en competicions internacionals com els Jocs Olímpics. Escrita abans del boicot dels EUA als Jocs Olímpics de Moscou 1980, denuncia com les nacions tracten els afers globals com si fossin jocs insignificants. Kate Bush va gravar els cors a última hora, cantant la frase en francès “jeux sans frontières”. També es va enregistrar una versió en alemany per a l’àlbum “Ein deutsches Album”, on algunes lletres prenen un to encara més ombrívol.
Els versos fan referències geopolítiques, amb Andre possiblement al·ludint a l’escriptor francès André Malraux, Chiang Ching referint-se a Chiang Kai-shek, el líder anticomunista xinès, i Lin Tai Yu simbolitzant el president del Vietnam del Sud, Nguyễn Văn Thiệu. La lletra suggereix que, mentre que els líders polítics més radicals es trobaven segurs en els seus extrems ideològics, els que estaven atrapats al mig—com Thiệu—eren simples titelles de la Guerra Freda.
La portada del senzill va ser dissenyada per Storm Thorgerson de Hipgnosis, utilitzant una tècnica desenvolupada per Les Krims que consistia a manipular fotografies Polaroid SX-70. Gabriel i els dissenyadors van experimentar amb la distorsió de les imatges mitjançant llumins cremats, monedes i llapis, creant un efecte de rostre fos. Thorgerson va elogiar l’actitud de Gabriel, que preferia imatges teatrals i expressives en lloc de retrats convencionals.
PETER GABRIEL - GAMES WITHOUT FRONTIERS
Released: January 25, 1980
Charts: US: #48 UK: #4
“Games Without Frontiers” is a 1980 song by Peter Gabriel from his third self-titled album, featuring backing vocals by Kate Bush. The lyrics compare war and international diplomacy to children’s games, reinforced by a music video featuring Olympic footage and scenes from the Cold War-era film Duck and Cover. The song became Gabriel’s first UK top-10 hit, peaking at No. 4, and also reached No. 7 in Canada, though it only hit No. 48 in the U.S. Three music videos were created, with the third released in 2004. Peter Gabriel drew inspiration for Games Without Frontiers from a 1970s European game show of the same name, where contestants competed in bizarre costumes. The English version, It’s a Knockout, provided the song’s famous lyric.
“Games Without Frontiers” critiques the childish behavior of adults, particularly in international competition like the Olympics. Written before the U.S. boycott of the 1980 Moscow Olympics, the song highlights how nations treat global affairs like petty games. Kate Bush provided last-minute backing vocals, singing the French phrase “jeux sans frontières.” A German-language version of the song was also recorded for “Ein deutsches Album”, making certain lyrics sound more ominous.
The lyrics reference geopolitical figures, with Andre possibly representing French leftist author André Malraux, Chiang Ching likely referring to Chiang Kai-shek, the anti-communist Chinese leader, and Lin Tai Yu potentially symbolizing South Vietnamese President Nguyễn Văn Thiệu. The verse suggests that while political leaders on the far left and right had secure positions, those caught in between—like Thiệu—became powerless pawns of the Cold War.
The single artwork was designed by Storm Thorgerson of Hipgnosis, using a technique developed by Les Krims that involved manipulating Polaroid SX-70 images. Gabriel and the designers experimented with distorting the photos using burnt matches, coins, and blunt instruments like pencils, creating a melted face effect. Thorgerson praised Gabriel’s willingness to embrace unflattering, theatrical imagery over conventional aesthetics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada