Total de visualitzacions de pàgina:

17.8.25


SAM COOKE - (WHAT A) WONDERFUL WORLD


Publicada: 14 d’abril de 1960

Llistes: Regne Unit: #2 · Estats Units: #12


Quan Sam Cooke va publicar “Wonderful World” l’abril de 1960, sonava com una cançó d’amor alegre i lleugera —amb un ritme saltiró i una lletra dolça que amagava el que alguns crítics més tard qualificarien d’un subtext discretament radical. Darrere de les frases aparentment simples —“Don’t know much about history…” (No sé gaire d'història...)— hi havia una història de transició, resistència i una súplica atemporal a favor de l’amor per sobre de la intel·ligència acadèmica.


El tema es va gravar el març de 1959, durant la que seria l’última sessió de Cooke per a Keen Records, el segell que estava a punt d’abandonar per disputes sobre drets d’autor. Tot i que el 1960 Cooke ja havia començat a treballar amb RCA Victor, Keen encara posseïa el màster inèdit i va aprofitar per publicar “Wonderful World” com a single. Irònicament, superaria els seus primers llançaments amb RCA, arribant al #12 del Billboard Hot 100, #2 de la llista R&B, i convertint-se en el seu èxit més gran des de “You Send Me”.


La versió original havia estat esbossada per Lou Adler i Herb Alpert, però va ser Cooke qui en va redirigir la lletra, afegint referències a assignatures escolars i portant-la cap a un tema que combinava innocència juvenil amb maduresa emocional. L’autoria de la cançó es va atribuir a “Barbara Campbell” —un pseudònim que també era el nom de la seva xicota de l’institut.


A primera vista, “Wonderful World” és una cançó d’amor arrelada en la modèstia. El narrador admet ignorar coneixements acadèmics, però afirma saber el que és més important: “Però sí que sé que t’estimo, i sé que si tu també m’estimes, quin món meravellós seria.”


Tanmateix, per a alguns hi ha més coses sota la superfície. El crític Craig Werner, al seu llibre “A Change Is Gonna Come: Music, Race and the Soul of America”, suggereix que Cooke podria haver utilitzat la cançó per transmetre un missatge polític subtil. L’artista, diu, s’adreçava a l’audiència blanca, utilitzant frases autodepreciatives com “don’t know much about history” per qüestionar amb suavitat uns sistemes educatius i uns relats culturals que havien marginat els afroamericans. Així, la cançó es converteix en un acte silenciós de resistència cultural, embolcallat amb encant i melodia en lloc de confrontació.


Malgrat els seus inicis humils, “Wonderful World” ha tingut una vida llarga. Reeditada al Regne Unit el 1986, va tornar a arribar al #2, i el 2014 va ser incorporada al Grammy Hall of Fame. Amb el temps, ha aparegut en pel·lícules, anuncis i innombrables versions.


Però el seu veritable encant rau en com combina vulnerabilitat i orgull, alegria i desafiament tranquil. A mesura que la carrera de Sam Cooke avançava cap a un material més profundament polític —culminant amb “A Change Is Gonna Come”—, “Wonderful World” es veu avui menys com una dolça cançó romàntica i més com un primer pas clau cap al despertar social de la música soul.





SAM COOKE - (WHAT A) WONDERFUL WORLD


Released: April 14, 1960

Charts:  UK: #2   US: #12 


When Sam Cooke released “Wonderful World” on April 1960, it sounded like a light, cheerful love song—its bouncy rhythm and sweet lyrics masking what some critics would later call a quietly radical undercurrent. Behind the seemingly simple lines—“Don’t know much about history…”—was a story of transition, resistance, and a timeless plea for love over intellect.


The track was recorded in March 1959 during what would be Cooke’s final session for Keen Records, the label he was about to leave over royalty disputes. While Cooke had already begun work with RCA Victor by 1960, Keen still owned the unreleased master and seized the opportunity to issue “Wonderful World” as a competing single. Ironically, it would outperform his first RCA releases, peaking at #12 on the Billboard Hot 100, #2 on the R&B chart, and eventually becoming his biggest hit since “You Send Me.”


The song’s original draft was penned by Lou Adler and Herb Alpert, but it was Cooke who reshaped its lyrical direction, adding references to school subjects and steering it toward a theme that blends youthful innocence with emotional maturity. The songwriting credit was attributed to “Barbara Campbell”—a pseudonym and the name of Cooke’s high school sweetheart.


At face value, “Wonderful World” is a love song rooted in modesty. The narrator professes ignorance of academic subjects but insists he knows what matters most:

“But I do know that I love you, and I know that if you love me too, what a wonderful world this would be.”


Yet for some, there’s more beneath the surface. Scholar Craig Werner argues in “A Change Is Gonna Come: Music, Race and the Soul of America” that Cooke may have used the song to deliver a subtle political message. The singer, he suggests, was speaking to white listeners, using self-deprecating lines like “don’t know much about history” to gently push back against educational systems and cultural narratives that marginalized Black Americans. In this light, the song becomes a quiet act of cultural resistance—one wrapped in charm and melody rather than confrontation.


Despite its modest beginnings, “Wonderful World” has enjoyed enduring success. It was reissued in the UK in 1986, reaching #2, and was inducted into the Grammy Hall of Fame in 2014. Over time, it has appeared in films, commercials, and countless covers. 


But its true brilliance lies in how it marries vulnerability with pride, and joy with quiet defiance. As Sam Cooke’s career moved toward deeper, more explicitly political material—culminating in “A Change Is Gonna Come”—“Wonderful World” now looks less like a sweet love song and more like a pivotal first step toward soul music’s social awakening.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada