THE SHADOWS - APACHE
Publicada: Juliol de 1960
Llistes: Regne Unit: #1 (5 setmanes)
“Apache”, llançada per The Shadows l’estiu de 1960, és molt més que una cançó instrumental: és el crit de sortida de la revolució de la guitarra britànica. Amb una melodia evocadora i un to distintiu ple de reverberació, aquesta peça sense paraules va capturar la imaginació de tota una generació. L’arma secreta? Una Fender Stratocaster, tocada amb mestria per Hank Marvin, pioner del so que marcaria les dècades següents.
La cançó va ser composada per Jerry Lordan, qui la va concebre tocant un ukulele durant una gira amb The Shadows. Tot i que Bert Weedon en va enregistrar una primera versió, van ser The Shadows qui la van publicar primer. La seva discogràfica, inicialment reticent, volia una altra peça com a cara A (Quatermaster’s Stores), però el productor Norrie Paramor va deixar decidir la seva filla adolescent. La seva tria? “La de l’indi.” I l’encert va ser absolut.
Amb un ambient gairebé cinematogràfic, la peça evoca l’esperit del Far West—vist a través d’ulls britànics—i esdevé un èxit rotund: cinc setmanes al número 1 al Regne Unit i capdamunt de les llistes a Austràlia, França, Irlanda, Nova Zelanda, Espanya i Sud-àfrica. Representava l’esperança d’una generació de guitarristes que, abans dels Beatles, trobaven en The Shadows l’exemple a seguir. John Lennon mateix afirmava que, abans dels Fab Four, gairebé només valia la pena escoltar-los a ells.
Als Estats Units, en canvi, The Shadows no van aconseguir fer forat. Va ser el guitarrista danès Jørgen Ingmann qui va portar Apache fins al #2 l’any 1961 amb una versió alternativa. Però el so original de The Shadows—una mena de surf-rock anticipat amb amplificació Vox i ecos d’espai futurista—va deixar una empremta més profunda.
El 1973, Apache va reviure de manera inesperada: The Incredible Bongo Band en van fer una versió funk, plena de percussió i amb un break de bateria hipnòtic. Aquesta secció rítmica, coneguda com a “Apache break”, es va convertir en pedra angular de l’emergent hip-hop novaiorquès. DJs com Kool Herc i Grandmaster Flash la van utilitzar com a base per fer looping, donant peu a una nova manera de fer música. El ritme d’”Apache” va ser samplejat per artistes com LL Cool J, Kool Moe Dee, i especialment per The Sugarhill Gang, que el 1981 van llançar una versió rap amb lletra sobre la melodia clàssica.
Nascuda com una visió idealitzada de l’oest americà, “Apache” es va transformar en una obra global, travessant continents i estils. Va influenciar el surf rock, el garage, i fins i tot el hip-hop, unint la guitarra elèctrica amb el turntable. La seva capacitat per explicar històries sense paraules la converteix en una de les peces instrumentals més importants i influents del segle XX.
THE SHADOWS - APACHE
Released: July 1960
Charts: UK: #1 (5 weeks)
In the summer of 1960, a group of clean-cut British rockers called The Shadows released a track that didn’t need words to tell a story. It was cinematic, atmospheric, and drenched in Wild West mystique. The song? “Apache.” The weapon? A Fender Stratocaster, expertly wielded by guitarist Hank Marvin, whose clean, echoing leads and shimmering vibrato would ignite a generation. But this wasn’t just another rock instrumental—it was the British guitar revolution’s opening salvo.
Written by Jerry Lordan, “Apache” first came to life on a ukulele during a tour bus jam session. Lordan, a singer-songwriter touring with The Shadows, played it for the band—who immediately heard its potential. Guitarist Bert Weedon had technically recorded the first version, but it was The Shadows who got to release it first. Despite their record label’s initial skepticism (they wanted a naval tune called “Quatermaster’s Stores” as the A-side), producer Norrie Paramor let his teenage daughter decide. Her verdict? “The Indian one.” And she was right.
With its haunting melody and bold tone, “Apache” became a #1 hit in the UK for five weeks, and topped charts across Australia, France, Ireland, New Zealand, Spain, and South Africa. It became the soundtrack of Britain’s pre-Beatles rock era, a time when teenage guitarists tuned into the radio and dreamed of echo-laced stardom.
But in the United States, the song stalled—The Shadows never got the promotion or tour backing to break through. It wasn’t until Danish guitarist Jørgen Ingmann released his own version that “Apache” finally charted in the U.S., climbing to #2 in 1961. Still, the original recording by The Shadows, with its surf-before-surf sound and spacious, twangy tone, left a deeper legacy.
John Lennon once said The Shadows were among the only British artists worth listening to before The Beatles. And it’s easy to see why—Hank Marvin’s innovative use of American gear (Fender Strat) with British amplification (Vox amps) created a tone that was both foreign and futuristic.
Just when it seemed “Apache” had been cataloged into rock history, it re-emerged in 1973—in the unlikeliest of forms. That year, a studio project called The Incredible Bongo Band recorded a loose, funky reinterpretation of “Apache,” layering it with bongos and a heavy, hypnotic drum break. That beat didn’t just catch ears—it started an earthquake in hip-hop culture.
In the Bronx, DJs like Kool Herc and Grandmaster Flash looped the break live, laying the foundation for a new genre. The “Apache break” became a holy grail of sampling, used in tracks by LL Cool J, Kool Moe Dee, and The Sugarhill Gang, whose 1981 cover added rap vocals to the classic melody.
“Apache” may have started as a romanticized vision of the American frontier, filtered through a British rock lens. But it became something more—a global journey across time, genre, and geography. It inspired surf rock, garage rock, and eventually hip-hop. It bridged the Stratocaster and the turntable, showing how instrumental music can tell stories more vivid than words. From the teenage dreams of 1960s Britain to the breakbeats of 1980s New York, “Apache” stands as one of the most important instrumental tracks ever recorded.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada