KATE BUSH - BABOOSHKA
Publicació: 27 de juny de 1980
Llistes: Regne Unit: #5
Kate Bush va publicar “Babooshka” el juny de 1980 com a part del seu àlbum “Never for Ever”. La cançó va assolir un gran èxit, arribant al número 5 a les llistes del Regne Unit i al número 2 a Austràlia i França. Amb una línia distintiva de baix sense trasts interpretada per John Giblin, “Babooshka” es va gravar a principis de 1980 i es va convertir en una de les seves peces més icòniques.
La lletra explica la història d’una esposa que, moguda per la inseguretat i la paranoia, prova la lleialtat del seu marit fent-se passar per una dona misteriosa i més jove anomenada “Babooshka.” Enviant-li cartes perfumades, aconsegueix captivar-lo i evoca en ell la imatge de la seva esposa quan era jove. Tot i això, el pla de l’esposa surt malament, ja que arrisca la relació en intentar posar a prova el seu amor. Bush es va inspirar en la cançó popular anglesa “Sovay”, que també tracta d’una dona que es disfressa per provar la devoció del seu amant. Curiosament, més tard va descobrir que “babushka” significa “àvia” en rus, un contrast irònic amb l’intent de l’esposa de recuperar la seva joventut.
El títol de la cançó va sorgir d’una sèrie de coincidències: Bush va escoltar la paraula diverses vegades en poc temps, ja fos en una cançó a la televisió, en el títol d’una òpera en una revista o com el nom del gat d’una amiga. Fascinada per aquestes connexions, un tema que també explora a la seva cançó “Strange Phenomena”, va decidir utilitzar el nom Babooshka per al títol.
La peça incorpora un efecte de vidres trencant-se, creat amb el sintetitzador digital Fairlight CMI, un dels primers samplers digitals disponibles. Peter Gabriel, amic de Bush i el primer propietari d’un Fairlight al Regne Unit, li va presentar aquesta innovadora tecnologia mentre ella col·laborava en les seves cançons “No Self Control” i “Games Without Frontiers.” Inspirada pel seu ús del sampler, Bush va incorporar aquest so als seus projectes musicals i, posteriorment, el Fairlight es va convertir en una eina central en la seva creativitat, especialment als àlbums “The Dreaming” i “Hounds of Love”.
El vídeo musical complementa perfectament el tema de la cançó, amb Bush representant el paper de l’esposa i del seu alter ego, Babooshka. En ell, apareix inicialment vestida amb un body negre i un vel, símbol de l’amargura de l’esposa, al costat d’un contrabaix que representa el seu marit. A mesura que el vídeo avança, es transforma en Babooshka, amb un extravagant vestit inspirat en una il·lustració de Chris Achilleos per al llibre de 1978 Raven – Swordsmistress of Chaos. Aquesta vestimenta afegeix un element de fantasia i poder al personatge, emfatitzant la misteriosa dualitat que defineix la història.
KATE BUSH - BABOOSHKA
Released: June 27, 1980
Charts: UK: #5
Kate Bush’s song "Babooshka," from her 1980 album “Never for Ever”, became a major hit, reaching number five in the UK and number two in Australia and France. Released as a single in June 1980, and recorded early that year, "Babooshka" features a distinctive fretless bass line played by John Giblin.
"Babooshka" tells the story of a wife testing her husband's loyalty by pretending to be a mysterious younger woman named "Babooshka." Driven by insecurity and paranoia, she begins sending him scented letters and eventually arranges a meeting in disguise. Unaware it’s his wife, he’s reminded of how she was in her youth, which reignites his attraction but ultimately backfires, as her scheme risks damaging the relationship. Bush drew inspiration from the English folk song "Sovay," where a woman similarly disguises herself to test her lover's devotion. She also later learned that "babushka" means "grandmother" in Russian, an ironic twist given the wife's attempt to recapture her youthful allure.
The word "Babooshka" became the title of Kate Bush's song through a series of coincidences. Bush encountered the term repeatedly—in a song on TV, in an opera title in a magazine, and as the name of a friend's cat. Intrigued by this synchronicity, a theme she explored in her song "Strange Phenomena," she chose "Babooshka" for the title, reflecting her fascination with coincidental connections.
The song features a sample of glass breaking, created with the Fairlight CMI digital synthesizer, one of the first digital samplers available. Peter Gabriel, who was the first person in the UK to own the Fairlight, introduced it to Kate Bush while she was providing backing vocals on his songs "No Self Control" and "Games Without Frontiers." Inspired by Gabriel's use of the sampler, Bush incorporated the breaking glass sound into her own music. By the time she worked on her albums “The Dreaming” and “Hounds of Love”, the Fairlight CMI had become central to her creative process and songwriting.
In the music video the artist portrays an embittered wife who is symbolically represented beside a double bass (contrabass), which represents her husband. Dressed in a black bodysuit and veil, she initially embodies the role of the wife. As the video progresses, she transforms into her alter-ego, Babooshka, donning an extravagant and mythic "Russian" costume, inspired by an illustration by Chris Achilleos for the 1978 book “Raven – Swordsmistress of Chaos”. The costume is an element of fantasy and audacity, which embodies the character of Babooshka, who represents a powerful and mysterious woman.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada