Total de visualitzacions de pàgina:

12.11.24


CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL - FORTUNATE SON


Llançament: octubre de 1969  

Llistes: EUA: #3   Regne Unit: #31  


"Fortunate Son" és una cançó de Creedence Clearwater Revival, llançada en el seu àlbum “Willy and the Poor Boys” l'octubre de 1969, i com a single al costat de “Down on the Corner” el setembre de 1969. Ràpidament es va convertir en un himne del moviment contra la guerra del Vietnam, simbolitzant l'oposició a la implicació militar dels Estats Units en el conflicte. La cançó ha estat àmpliament utilitzada en la cultura popular, especialment en representacions de la guerra del Vietnam. Similar a “Born in the U.S.A.” de Bruce Springsteen, “Fortunate Son” és sovint malinterpretada com un himne patriòtic, tot i que en realitat és una crítica del privilegi i la desigualtat en el context de la guerra.


“Fortunate Son” critica la guerra del Vietnam mentre expressa suport als soldats que hi lluiten, especialment aquells de la classe treballadora. Molts dels seguidors de Creedence Clearwater Revival, com els soldats, eren homes corrents sense els diners o les connexions necessàries per evitar ser cridats a files. La cançó parla des de la perspectiva d’un d’aquests homes, contrastant la seva situació amb la dels pocs privilegiats, com els fills dels senadors, que podien escapar de la guerra. Així, posa de manifest la disparitat entre aquells que havien de servir i aquells que podien optar per no fer-ho, convertint-se en una poderosa protesta contra la desigualtat social i política durant la guerra.


El 16 de novembre de 1969, Creedence Clearwater Revival va interpretar “Fortunate Son” al programa The Ed Sullivan Show, probablement perquè els productors no es van adonar que era una cançó de protesta. El programa, que solia evitar la controvèrsia, generalment feia que els grups interpretessin cançons menys controvertides o ajustessin les lletres per a l'audiència, però “Fortunate Son” hi va passar. Abans d’aquesta actuació, John Fogerty havia enregistrat múltiples preses vocals per a “Down on the Corner”, deixant la seva veu fatigada, cosa que ell mateix va remarcar que es notava en l’actuació.


L'any 2000, Wrangler va utilitzar la cançó en els seus anuncis, només amb les frases inicials d’aspecte patriòtic: "Some folks are born, made to wave the flag, ooh, that red, white and blue" (Algunes persones neixen, fetes per onejar la bandera, oh, aquella vermella, blanca i blava), mentre ometien les frases més crítiques que seguien. Això va portar a una malinterpretació generalitzada del missatge de la cançó, fent que s’alineés amb sentiments patriòtics en lloc del seu missatge anti-establishment i antibel·licista. John Fogerty es va indignar per l’ús de la seva cançó per vendre texans, però no ho podia impedir, ja que no posseïa els drets de la cançó. El director de publicitat de Wrangler va afirmar que la marca s’adreçava a "l'home corrent", que creien reflectit en la lletra. Els anuncis es van emetre fins a 2002, quan Fogerty va expressar la seva frustració en una entrevista amb Los Angeles Times, cosa que va portar la companyia a retirar els anuncis.


La ira de Fogerty provenia de la distorsió del significat original de la cançó, ja que “Fortunate Son” és una crítica del privilegi de classe i de les injustícies de la guerra del Vietnam, més que no pas un simple himne de rock. Aquesta experiència va ser especialment dolorosa per a Fogerty perquè havia perdut els drets de totes les cançons que va escriure per a CCR, incloent-hi “Fortunate Son”, a causa d’un contracte amb Fantasy Records, on Saul Zaentz controlava els drets. Zaentz podia llicenciar les cançons per a ús comercial sempre que no fossin interpretades per membres de CCR, deixant Fogerty sense poder per aturar aquests abusos de la seva música.


“Fortunate Son” va arribar al número 14 de les llistes als Estats Units el 22 de novembre de 1969, just abans que Billboard canviés la manera de classificar els senzills de doble cara. La cançó, aparellada amb “Down on the Corner”, va pujar després fins al número 9 la setmana següent. Ambdues cançons van arribar al número 3 el 20 de desembre de 1969.






CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL - FORTUNATE SON


Released: October 1969

Charts: US: #3    UK: #31 


"Fortunate Son" is a song by Creedence Clearwater Revival, released on their “Willy and the Poor Boys” album in October 1969, and as a single alongside "Down on the Corner" in September 1969. It quickly became an anthem for the Vietnam anti-war movement, symbolizing opposition to US military involvement in the conflict. The song has been widely featured in pop culture, particularly in depictions of the Vietnam War. Similar to Bruce Springsteen's "Born in the U.S.A.," "Fortunate Son" is often misunderstood as a patriotic anthem, though it is actually a critique of privilege and inequality in the context of war.


"Fortunate Son" critiques the Vietnam War while expressing support for the soldiers fighting it, particularly those from the working class. Many of Creedence Clearwater Revival's fans, like the soldiers, were ordinary men without the wealth or connections to avoid the draft. The song is voiced from the perspective of one of these men, contrasting their plight with the privileged few, like "senator's sons," who could escape the war. It highlights the disparity between those who had to serve and those who could opt out, making it a powerful protest against social and political inequality during the war.


On November 16, 1969, Creedence Clearwater Revival performed "Fortunate Son" on The Ed Sullivan Show, likely because the producers did not realize it was a protest song. The show, which aimed to avoid controversy, typically had bands perform less contentious songs or adjust lyrics for the audience, but "Fortunate Son" slipped through. Before this performance, John Fogerty had recorded multiple vocal takes for "Down On The Corner," leaving his voice strained, which Fogerty later remarked was noticeable in the performance.


In 2000, Wrangler used it in their commercials, only featuring the patriotic-sounding opening lines: "Some folks are born, made to wave the flag, Ooh, that red, white and blue," while omitting the more critical lines that follow. This led to a widespread misinterpretation of the song's message, aligning it with patriotic sentiments rather than its anti-establishment, anti-war stance. John Fogerty was outraged by the use of his song to sell jeans, but he couldn't prevent it, as he didn't own the rights to the song. Wrangler's advertising director claimed the brand was targeting the "common man," which they saw reflected in the lyrics. The ads ran until 2002 when Fogerty expressed his frustration in a Los Angeles Times interview, leading the company to pull the ads.


Fogerty's anger stemmed from the distortion of the song's original meaning, as "Fortunate Son" is a critique of class privilege and the injustices of the Vietnam War, rather than a simple rock anthem. This experience was especially painful for Fogerty because he had lost the rights to all the songs he wrote for CCR, including "Fortunate Son," due to a contract with Fantasy Records, where Saul Zaentz controlled the rights. Zaentz could license the songs for commercial use as long as they weren’t performed by CCR members, leaving Fogerty powerless to stop such misuses of his music.


"Fortunate Son" reached number 14 on the US charts on November 22, 1969, just before Billboard changed how it ranked double-sided hits. The song, paired with "Down on the Corner," then climbed to number 9 the following week. Both tracks eventually peaked at number 3 on December 20, 1969.

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada