THE DOORS - WHEN THE MUSIC’S OVER
Llançada: 25 de setembre de 1967
Àlbum: Strange Days
"When the Music's Over" és una cançó llarga de multiples parts del grup The Doors, del seu àlbum de 1967, “Strange Days”. Similar a “The End” del seu àlbum debut, aquesta cançó es desplega durant 11 minuts i tanca l'àlbum com un viatge intens i introspectiu. A diferència de l'enfocament minimalista de “The End”, aquesta peça s'estructura com una mini-suite en cinc seccions interconnectades: "Turn Out the Lights/Dance on Fire," "Cancel My Subscription," "What Have They Done to the Earth?" "Persian Night" i una última part que retorna al tema principal. La cançó explora temes de caos, destrucció i el poder transformador de la música.
"When the Music's Over" tracta la música com a força vital, suggerint que, quan la música s’atura, l’esperit i l’essència de la vida s’extingeixen. Un dels moments més intensos és el crit de Jim Morrison, "Persian Night! See the Light! Save Us! Jesus! Save Us!" Aquesta frase fa referència als Mags, els savis de l’antiga Pèrsia que, segons la Bíblia, van veure l'estrella de Betlem la nit de Nadal. Amb aquestes referències, la cançó vincula la música i la espiritualitat, presentant-la com una font de salvació i transcendència.
Aquesta cançó és un viatge sonor estructurat que demostra la cohesió de la banda enmig del seu estil experimental. La pista comença amb guitarras rugents i capes d'orgue que es transformen en diverses fases musicals. La introducció a l'orgue de Ray Manzarek s'inspira en el clàssic de jazz “Watermelon Man” de Herbie Hancock, que ja havia referenciat anteriorment a “Soul Kitchen”. El solo de guitarra de Robby Krieger va ser una improvisació d'estudi sobre una harmonia estàtica, desafiant-lo a tocar durant 56 compassos sobre un sol riff.
"When the Music's Over" es va gravar el 1967, amb Jim Morrison insistint en una sessió d'estudi en directe, sense sobregrabacions. Tanmateix, després de perdre’s la major part de la sessió original, Morrison va tornar per trobar-se amb la banda poc disposada a regravar-la des de zero. Com a resultat, va haver d'enregistrar la veu sobre la pista guia original de Manzarek, completant la interpretació en una sola presa. Aquesta versió final va conservar l'ambient en directe i poc polit que Morrison volia.
"When the Music's Over" va ser un element fix en els concerts en directe de The Doors, des dels seus dies com a banda resident al Whisky a Go Go el 1966, tot i que no es va llançar en un àlbum fins a “Strange Days” el 1967. Les interpretacions en directe sovint veien Jim Morrison fent actuacions salvatges, de vegades estirant-se al terra de l'escenari. Reflectint la intensitat de la cançó, el bateria John Densmore va notar que havia de respirar profundament abans de tocar-la, ja que estava lluny de ser una cançó pop curta i senzilla i requería un esforç emocional i musical sostingut.
THE DOORS - WHEN THE MUSIC’S OVER
Released: September 25, 1967
Album: Strange Days
"When the Music's Over" is a lengthy, multi-part song by the Doors from their 1967 album “Strange Days”. Similar in scope to “The End” from their debut album, it unfolds over 11 minutes and serves as the album’s closing track. Unlike the minimalist approach in “The End,” this song is structured as a mini-suite with five interconnected sections: "Turn Out the Lights/Dance on Fire," "Cancel My Subscription," "What Have They Done to the Earth?" "Persian Night," and a final part returning to the main theme. The song explores themes of chaos, destruction, and the transformative power of music.
"When the Music's Over" explores the theme of music as the vital force of life, suggesting that when music stops, the spirit and essence of life fade away. One of the song's most intense moments is Jim Morrison's cry, "Persian Night! See the Light! Save Us! Jesus! Save Us!" This line references the Magi, the wise men from ancient Persia, who, according to the Bible, saw the Star of Bethlehem on Christmas night. Through these references, the song ties music and spirituality, presenting music as a source of salvation and transcendence.
This song is a structured sonic journey showcasing the band's cohesion amid their experimental style. The track begins with roaring guitars and organ layers that transition into distinct musical phases. Ray Manzarek’s opening organ line was inspired by Herbie Hancock’s jazz classic "Watermelon Man," which he previously referenced in "Soul Kitchen." Robby Krieger’s guitar solo was a studio improvisation over a static harmony, challenging him to play 56 bars over a single riff.
"When the Music's Over" was recorded in 1967, with Jim Morrison insisting on a live, overdub-free studio session, but after missing most of the original recording session, Morrison returned to find the band unwilling to re-record it from scratch. As a result, he had to lay down his vocals over Ray Manzarek's original guide track, completing the performance in a single take. This final version preserved the live, unpolished feel Morrison wanted.
"When the Music's Over" was a staple of The Doors' live performances, dating back to their days as the house band at the Whisky a Go Go in 1966, though it wasn’t released on an album until “Strange Days” in 1967. Live renditions often saw Jim Morrison giving a wild performance, sometimes flopping onto the stage floor. Reflecting the song's intensity, drummer John Densmore noted that he had to "take a deep breath" before playing it, as it was far from a simple, short pop song, requiring a sustained emotional and musical effort.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada