Total de visualitzacions de pàgina:

8.11.24



 RICK JAMES - SUPER FREAK

Llançament: Agost de 1981

Llistes d’èxits: EUA: #16 


Llançada l'agost de 1981, "Super Freak" de Rick James, coescrita amb Alonzo Miller, es va convertir en la seva cançó més emblemàtica i el seu èxit més gran a les llistes pop, arribant al número 16 del Billboard Hot 100. Inclosa a l'àlbum “Street Songs”, "Super Freak" exemplifica l'estil innovador de funk de James i compta amb les veus de suport de The Temptations, a qui ell mateix menciona a la cançó amb la frase "Temptations sing". Tot i que no va aconseguir un èxit massiu a les llistes pop, James va ser una llegenda a les llistes de R&B, amb quatre número 1 i una gran reputació com a prolífic productor del gènere.


"Super Freak" descriu una dona amb un estil de vida sexual molt aventurer, especialment amb músics. El terme "freak" aquí es fa servir per escenificar una persona oberta a explorar diverses experiències sexuals, mentre que "Super Freak" n'amplifica el significat. Aquesta expressió va guanyar popularitat en l'escena del hip-hop i el R&B, convertint-se tant en un substantiu (The Freaks Come Out at Night) com en un verb (Freak Me), i va arribar al seu punt màxim de popularitat a mitjans dels anys 90 amb frases com "Get your freak on".


Rick James va crear "Super Freak" gairebé com una ocurrència espontània, buscant una cançó més lleugera i divertida per equilibrar l’intensitat de les altres cançons de l'àlbum “Street Songs”. La va escriure ràpidament, començant amb una línia de baix enganxosa, per després afegir-hi guitarra, teclats i un so distintiu de sintetitzador. Inspirant-se en la seva passió per l'òpera i la música clàssica, va incorporar un toc vocal operístic en algunes parts de la cançó, donant-li un aire humorístic i teatral. Tot i que inicialment James no considerava "Super Freak" una cançó destacada, va pensar que podria ser divertida per al públic. El resultat va ser una pista funky i desenfadada que es va convertir en un dels seus èxits més grans i un clàssic de la pista de ball.


Llançada l'estiu de 1981, "Super Freak" es va estrenar amb un videoclip dirigit per Nick Saxton, dissenyat per aconseguir emissió a la recentment estrenada MTV. No obstant, MTV, que en aquella època majoritàriament emetia vídeos de rock i EuroPop, va rebutjar els vídeos d'artistes negres, seguint una tendència influenciada per la programació racialitzada de les ràdios. Tot i l'esperança de James que "Super Freak" pogués trencar aquesta barrera, la directora de programació de la cadena, Carolyn Baker, el va rebutjar, al·legant preocupacions sobre la representació de dones semidespullades al vídeo i el seu desig d'evitar que aquest fos el primer vídeo d'un artista negre a MTV. Tot i això, James va acabar reconciliant-se amb MTV, fins i tot incloent-hi el cofundador Les Garland en el vídeo de "Party All the Time" d’Eddie Murphy, produït per James.


La famosa línia de baix de "Super Freak" va ser samplejada per MC Hammer en el seu gran èxit "U Can't Touch This". Inicialment no acreditada, James va interposar una demanda que va concloure amb un acord extrajudicial i amb el reconeixement de James com a compositor del tema de Hammer. Aquest reconeixement va portar James a guanyar el seu únic premi Grammy quan "U Can't Touch This" es va emportar el Grammy a la Millor Cançó de R&B el 1991.






RICK JAMES - SUPER FREAK


Released : August 1981

Charted:  US: #16 


Rick James' 1981 single "Super Freak," co-written with Alonzo Miller, became his signature song and his biggest pop hit, peaking at #16 on the Billboard Hot 100. Released on his album “Street Songs”, "Super Freak" highlights James' innovative funk style and includes backing vocals by The Temptations, a contribution he calls out in the song with the line, "Temptations sing." Though James saw only modest success on the Hot 100, he was a legend on the R&B charts, securing four #1 hits and a reputation as a prolific producer in the genre.


"Super Freak" describes a woman with a highly adventurous sexual lifestyle, particularly with musicians. The term "freak" is used here to signify someone open to exploring various sexual experiences, with "Super Freak" amplifying that meaning. This slang gained traction in hip-hop and R&B, becoming both a noun ("The Freaks Come Out At Night") and a verb ("Freak Me"), and reached peak popularity in the mid-'90s with phrases like "Get your freak on." 


Rick James created "Super Freak" almost as an afterthought, aiming for a lighthearted, silly track to balance the intensity of the other songs on his “Street Songs” album. He quickly composed the song, starting with a catchy bass line, then layering it with guitar, keyboards, and a distinctive “ghostly” synthesizer sound from his Oberheim OB-Xa. Drawing on his love for opera and classical music, he added an operatic vocal flair to parts of the track, giving it a humorous, theatrical edge. Though James didn’t initially see "Super Freak"as a standout, he reportedly thought it could be a fun song for broader audiences. The result was a funky, playful track that became one of his biggest hits and a dance-floor classic.


Released in summer 1981, "Super Freak" was strategically paired with a music video directed by Nick Saxton, aimed at gaining airplay on the newly launched MTV. However, MTV, known for primarily playing rock and EuroPop videos at the time, declined to air videos by Black artists, a pattern influenced by radio's racialized programming practices. While James hoped "Super Freak" could break this barrier, the network's acquisitions director, Carolyn Baker, personally rejected it, citing concerns over the portrayal of half-naked women in the video and her desire to avoid it being the first Black music video on MTV. Rick James eventually reconciled with MTV, even including co-founder Les Garland in Eddie Murphy’s "Party All the Time" video, which James produced. 


The famous bass line from Rick James' "Super Freak" was sampled by MC Hammer in his massive hit, "U Can't Touch This." Although initially uncredited, James filed a lawsuit, which resulted in an out-of-court settlement and a songwriting credit on Hammer's track. This recognition ultimately led to James winning his only Grammy Award when "U Can't Touch This" took home the 1991 Grammy for Best R&B Song.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada