U2 - VERTIGO
Publicada: 8 de novembre de 2004
Llistes: EUA: #31 Regne Unit: #1 (1 setmana)
"Vertigo", la primera pista de l'àlbum "How to Dismantle an Atomic Bomb", va ser llançada com a single principal de l'àlbum el novembre del 2004. Ràpidament va guanyar popularitat a nivell internacional, especialment després de ser presentada en un anunci de l'iPod d'Apple. La cançó va arribar al número u en els rànquings de diversos països com Dinamarca, Grècia, Irlanda, Itàlia, Espanya i el Regne Unit. Als Estats Units, va assolir el número 31 a la llista Billboard Hot 100.
"Vertigo" és coneguda per la seva introducció on Bono compta "Uno, dos, tres, catorce". Hi ha diverses teories sobre per què Bono va utilitzar aquest compte inicial. Una teoria suggereix que podria ser una referència a un versicle de la Bíblia, Èxode 3:14, on Déu es revela a Moisès com "Jo sóc qui sóc". Una altra teoria especula que Bono va usar "14" per indicar que "How To Dismantle An Atomic Bomb" era el 14è àlbum de U2.
El pont de la cançó presenta a Bono cantant "All of this can be yours" (Tot això pot ser teu), simbolitzant una temptació de la història bíblica del diable temptant Jesús. El vers "Just give me what I want and no one gets hurt" (Només dona'm el que vull i ningú sortirà ferit) contribueix a aquest tema de temptació i desig de poder o control. La cançó s'atura abruptament abans de tornar a la tornada, creant un efecte dramàtic. Bono va explicar en les seves memòries "Surrender" que la cançó explora la idea d'aspirar a ser una figura mundana però sense conformar-se amb les normes d'aquest món. Va assenyalar la línia de baix com proporcionant una resposta desafiadora a l'oferta del diable, encarnant un rebuig o una resistència simbolitzada per un contundent "fuck off".
El vídeo musical va ser dirigit per Alex & Martin i filmat a Punta Del Fangar (Delta de l'Ebre) a Espanya. El vídeo mostra U2 actuant en un paisatge desertic i àrid amb corrents d’aire negres que surten de darrere de cada membre de la banda. Al terra, hi ha un destacable símbol de diana blanca, que serveix com a motiu coherent amb la gràfica de l'àlbum. La plataforma circular sobre la qual la banda actua es mou amunt i avall en un patró espiral, mentre el vent bufa amb força a les seves cares, afegint intensitat visual de la interpretació.
A la 47a edició dels Premis Grammy el 2005, "Vertigo" va guanyar tres premis: Millor Actuació de Rock per un Duo o Grup amb Vocal, Millor Cançó de Rock i Millor Vídeo Musical Curt.
U2 - VERTIGO
Released: November 8, 2004
Charts: US: #31 UK: #1 (1 week)
"Vertigo", the opening track from the album “How to Dismantle an Atomic Bomb” was released as the album's lead single on November 2004. It quickly gained popularity internationally, especially after being featured in an Apple iPod advertisement. The song reached number one on the charts in several countries including Denmark, Greece, Ireland, Italy, Spain, and the United Kingdom. In the United States, it peaked at number 31 on the Billboard Hot 100.
"Vertigo" it's known for its distinctive intro where Bono counts "Uno, dos, tres, catorce," which translates to "1, 2, 3, 14" in Spanish. There are a couple of theories about why Bono used this count-in. One theory suggests it could be a reference to a Bible verse from Exodus 3:14, where God reveals himself to Moses as "I am who I am". Another theory speculates that Bono used "14" to signify that “How To Dismantle An Atomic Bomb” was U2's 14th album.
The bridge features Bono singing, "All of this can be yours," symbolizing a temptation reminiscent of the biblical story of the devil tempting Jesus. The line, "Just give me what I want and no one gets hurt," adds to this theme of temptation and desire for power or control. The song then abruptly stops before launching back into the chorus, creating a dramatic effect. Bono explained in his memoir Surrender that the song explores the idea of striving to be a worldly figure but not conforming to the norms of this world. He noted the bass line as providing a defiant response to the devil's offer, embodying a rejection or defiance symbolized by a forceful "f--k off."
The music video was directed by Alex & Martin and filmed in Punta Del Fangar (Ebro Delta) in Spain. The video features U2 performing in a stark desert landscape with black jet streams emitting from behind each band member. On the ground, there is a prominent white bulls-eye symbol, which serves as a motif consistent with the album's graphics. The circular platform on which the band performs moves up and down in a spiral pattern, while wind blows forcefully in their faces, adding to the visual intensity of the performance.
At the 47th Annual Grammy Awards in 2005, "Vertigo" won three awards: Best Rock Performance by a Duo or Group with Vocal, Best Rock Song, and Best Short Form Music Video.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada