Total de visualitzacions de pàgina:

10.10.24



 MICHAEL JACKSON - SMOOTH CRIMINAL

Publicació: 14 de novembre de 1988

Llistes: Regne Unit: #8  EUA: #7


"Smooth Criminal" va ser el setè i últim senzill de l'àlbum “Bad*” escrita per Michael Jackson i coproduïda amb Quincy Jones. La cançó és icònica no només pel seu ritme contagiós i la seva lletra memorable, sinó també pel seu innovador videoclip, que s'ha convertit en una peça fonamental de la memòria col·lectiva. Igual que “Thriller”, el vídeo de "Smooth Criminal" va elevar l'art dels videoclips, esdevenint una obra mestra visual. Aquest vídeo és el punt central de la pel·lícula “Moonwalker”, que Jackson protagonitza al costat de Joe Pesci.


"Smooth Criminal" es desmarca de moltes de les cançons més personals de Jackson, ja que explica una història de ficció en lloc de reflectir les seves pròpies experiències. La cançó narra la història d’una dona anomenada Annie, que ha estat violentament atacada al seu apartament per un "Smooth Criminal" (delinqüent hàbil). El personatge de Jackson és un espectador que, repetidament, li pregunta a Annie: "Are you OK?" La repetició d’aquesta pregunta subratlla la natura inquietant del crim, ja que es fa evident que Annie no està bé després de l'incident.


Hi ha quatre versions del videoclip de "Smooth Criminal", amb la versió original inclosa a la pel·lícula “Moonwalker”. L’aspecte més icònic del vídeo és l’inclinació cap endavant, on Jackson i els seus ballarins semblen desafiar la gravetat. Per al vídeo, aquest efecte es va aconseguir amb cordes i imants per crear la il·lusió. Quan es va realitzar en directe als escenaris, Jackson i els seus ballarins utilitzaven unes sabates dissenyades especialment per bloquejar-se en uns suports del terra, cosa que els permetia inclinar-se en un angle impossible i després continuar ballant sense interrupció.


Colin Chilvers va dirigir la pel·lícula “Moonwalker”, que inclou un segment de 42 minuts dedicat a "Smooth Criminal". S'inspira en l'edat d'or de Hollywood, especialment en el cinema negre, i Chilvers va referenciar “The Third Man” per establir l'estètica de la pel·lícula. Va dir que a Michael Jackson li agradava aquest estil, el que va portar a una il·luminació semblant a la del film clàssic. Les seqüències de ball van estar influïdes per Fred Astaire, amb el coreògraf d'Astaire, Hermes Pan, visitant el set i expressant la seva admiració per l'actuació de Jackson.


"Smooth Criminal" va ser un moment àlgid en les actuacions en directe de Michael Jackson, on va realitzar la seva famosa inclinació de 45 graus del videoclip, deixant el públic bocabadat. A mesura que els seus espectacles evolucionaven, també ho feia la rutina. A la gira “Dangerous”, Jackson va recrear gran part del vídeo amb quatre ballarins, mentre que a la gira “HIStory” es va adoptar un enfocament més teatral, amb Jackson vestit com un gàngster de Chicago dels anys 30. En aquesta versió, disparava una metralladora d’atrezzo, abatent els seus rivals, que eren dramàticament arrossegats fora de l'escenari, per al goig del públic. 






MICHAEL JACKSON - SMOOTH CRIMINAL


Released : November 14, 1988

Charted:  UK: #8  US: #7


"Smooth Criminal" was the seventh and final single from “Bad” album, written by Jackson and co-produced with Quincy Jones. The song is iconic not only for its infectious rhythm and memorable lyrics but also for its groundbreaking music video, which is deeply ingrained in the public's collective memory. Like “Thriller”, the video for "Smooth Criminal" elevated the art form, becoming a visual masterpiece. It served as the centerpiece of Jackson's theatrical film “Moonwalker”, where Jackson stars alongside Joe Pesci.


"Smooth Criminal" is a departure from many of Michael Jackson's more personal songs, as it tells a fictional story rather than reflecting his own experiences. The song narrates the tale of a woman named Annie, who has been violently attacked in her apartment by a "smooth criminal." Jackson's character in the song is an onlooker, repeatedly asking Annie, "Are you OK?" The haunting repetition of this question underscores the unsettling nature of the crime, as it becomes clear that Annie is far from OK after the encounter.


There are four versions of the "Smooth Criminal" video, with the original version featured in Michael Jackson's film “Moonwalker”. The most iconic aspect of the video is the forward lean, where Michael and his dancers appear to defy gravity. For the video, this effect was achieved using ropes and magnets to create the illusion. When performed live on stage, Jackson and his dancers used specially designed shoes that could lock into pegs on the stage floor. These shoes allowed the performers to lean forward at an impossible angle, then swiftly disengage from the pegs to continue dancing without disruption. 


Colin Chilvers directed the “Moonwalker” film, which features a 42-minute segment dedicated to "Smooth Criminal." Drawing inspiration from the golden age of Hollywood, particularly film noir, Chilvers referenced “The Third Man” to set the film's aesthetic. He noted that Michael Jackson appreciated this style, leading to a lighting approach reminiscent of that classic film. The dance sequences were influenced by Fred Astaire, with Astaire's choreographer, Hermes Pan, visiting the set and expressing admiration for Jackson’s performance. 


"Smooth Criminal" was a highlight of Michael Jackson's live performances, where he famously performed his 45-degree lean from the music video, leaving audiences in awe. As his shows evolved, so did the routine. On the “Dangerous tour” Jackson reenacted much of the video with four dancers, while the “HIStory tour” took a more theatrical turn, with Jackson dressed as a 1930s Chicago gangster. In this version, he would fire a prop machine gun, taking down rival gangsters, who were dramatically dragged off stage, much to the crowd's delight. The lean itself, a marvel of stagecraft, was accomplished using specially designed shoes that locked into floor anchors, allowing him to defy gravity. 


















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada