Total de visualitzacions de pàgina:

9.8.23



 BEE GEES - NIGHT FEVER


Publicació: gener de 1978

Llistes: Regne Unit: #1 EUA: #1


"Night Fever" és una cançó escrita i interpretada pels Bee Gees. Va aparèixer per primera vegada a la banda sonora de "Saturday Night Fever" a RSO Records. El tercer i últim senzill dels Bee Gees, impulsat pel moment estelar dels altres dos singles que encara es trovaben a les llistes, van ser la que va restar més temps al número 1 de les llistes de Billboard, vuit setmanes. També va ser número 1 a Gran Bretanya durant dues setmanes.


Al 1977, el manager dels Bee Gees, Robert Stigwood, estava produïnt una pel·lícula sobre l'escena disco de Nova York. El títol provisional de la pel·lícula era "Saturday Night", així que va demanar al grup que escrivís una cançó amb aquest nom. Els Bee Gees van pensar que era un títol estúpid, però ja havien escrit una cançó anomenada "Night Fever". Van convèncer a Stigwood d'utilitzar-lo i canviar el títol de la pel·lícula a “Saturday Night Fever”. La pel·lícula es va convertir en un clàssic. Va ajudar a llançar la carrera cinematogràfica de John Travolta, que va interpretar a Tony Manero, el jove conflictiu que fugia dels seus problemes mentre era a la pista de ball.


"Night Fever" és una cançó disco, no era el seu estil habitual. La majoria de les vegades, els Bee Gees escrivien sobre l'amor, l'atracció i la desesperació. I una de les coses que situa "Night Fever" per sobre de moltes cançons disco és que és Bee Gees al complet, és a dir, és una cançó sobre l'amor, l'atracció i la desesperació, però també tracta sobre ballar. Gairebé incomprensible en alguns fragments, la lletra de “Night Fever” és molt bona, capturant perfectament la sensació d'expectació abans d'una nit de festa. La música és captivadora i els versos, dramàtics amb una tornada feliç. Una obra mestra.


La veritable escena de ball de “Saturday Night Fever” és la que te com a protagonista la cançó "You should be dancing", però "Night Fever" també té la seva pròpia gran seqüència. Tony Manero, un jove de Brooklyn la vida del qual s'esfondra quan no balla, entra al club Odyssey 2001, on s'amaga entre dues noies i una d'elles li demana tot seguit que la besi. Tony dubta un segon, i després ho fa. Ella respon amb èxtasi total: "Déu meu, acabo de fer un petó a Al Pacino!" Això és tot un afalac per Tony Manero. Tony i els seus amics entren a la pista i fan una coreografia seguint tots el pas. No és una cosa divertida, més aviat sembla estressant per a Manero. El ball  és una forma d'escapament per a ell, la seva manera d’expressar-se individualment, més que un ritual coreografiat. La càmera llisca sobre la multitud, tothom il·luminat amb la llum vermella i movent-se amb total llibertat a través de la boira creada per la màquina de fum. És un número musical on tothom es veu genial en l’escena i "Night Fever" hi juga un paper important. 


La setmana que "Night Fever" va arribar al número 1 a Estats Units, "Stayin' Alive" va ser la cançó número 2. Aquestes dues cançons van ocupar els dos primers llocs durant cinc setmanes seguides (del 18 de març al 15 d'abril). Els Bee Gees van ser els primers artistes post-Beatles a apoderar-se dels números 1 i 2 alhora. Si incloim les cançons que van escriure i produir els germans Gibb, els Bee Gees van ser els autors de quatre cançons entre les cinc primeres d’una d'aquelles  setmanes. Una va ser l'anterior numero 1 de les llistes “Love is thicker than Water” del germà petit Andy Gibb. I l'altre va ser "Emotion" de Samantha Sang, que va arribar al número 3. El registre assolit pels Beatles l’any 1964 va ser espectacular a la història de les llistes pop, però els Bee Gees van tenir la seva pròpia tempesta perfecta. El març de 1978 va ser quan aquella onada va sorgir i va esclatar. Aquest va ser l'any que les cançons de Barry Gibb van dominar les llistes. Al Hot 100 de Billboard, Barry com a compositor va ocupar el lloc número 1 durant la meitat de l'any. Les seves cançons van ser al número 1 durant 27 setmanes de 37, entre el 24 de desembre de 1977 i el 2 de setembre de 1978 (llistades a continuació). A més de la primera posició, aquestes cançons van estar a les llistes durant molt de temps. Van tenir una reproducció incessant i van competir entre elles per les posicions capdavanteres de les llistes.


"How Deep Is Your Love" (Bee Gees) - 3 setmanes, del 24 de desembre al 7 de gener

"Stayin' Alive" (Bee Gees) - 4 setmanes, del 4 al 25 de febrer

"(Love Is) Thicker Than Water" (Andy Gibb) - 2 setmanes, del 4 de març a l'11 de març

"Night Fever" (Bee Gees) - 8 setmanes, del 18 de març al 6 de maig

"If I Can't Have You" (Yvonne Elliman) - 1 setmana, 13 de maig

"Shadow Dancing" (Andy Gibb) - 7 setmanes, del 17 de juny al 29 de juliol

"Grease" (Frankie Valli) - 2 setmanes, del 26 d'agost al 2 de setembre


BEE GEES - NIGHT FEVER


Released: January 1978

Charted:  UK: #1  US: #1


"Night Fever" is a song written and performed by The Bee Gees. It first appeared on the soundtrack to ”Saturday Night Fever” on RSO Records. The Bee Gees third and last single propelled by the momentum of the other two still on the charts, had the longest run at number 1 on Billboard’s charts, eight weeks. It also went number 1 in Britain for two weeks.


In 1977, The Bee Gees manager Robert Stigwood was producing a movie about the New York disco scene. The working title of the film was "Saturday Night," so he asked the group to write a song of that name. The Bee Gees thought it was a dumb title, but they had already written a song called "Night Fever." They convinced Stigwood to use that and change the film's title to Saturday Night Fever. The movie became a classic, telling a coming-of-age story in the disco era. It helped launch the film career of John Travolta, who starred as Tony Manero, the conflicted youth who escaped his troubles on the dance floor.


“Night Fever” is a nightclubbing song. The Bee Gees were not above a song like that. Most of the time, the Bee Gees wrote about love and attraction and desperation. And one of the things that sets “Night Fever” above so many of the other disco songs about disco dancing is that “Night Fever” is full Bee Gees. It’s a song about love and attraction and desperation. It’s also about dancing. Almost incomprehensible on record, the lyrics of Night Fever’s verses are really good, perfectly capturing the sense of anticipation before a night out. The music is captivating: dramatic, beseeching verses, blissful chorus. A masterpiece.


“Night Fever” has its roots in another melodramatic movie-soundtrack blockbuster: Percy Faith’s “Theme from A Summer Place”, a chintzy easy-listening instrumental that had gone to #1 for nine weeks in 1960. Bee Gees keyboardist Blue Weaver had been trying to figure out how to do a disco cover of “Theme From A Summer Place”. Barry Gibb heard him working on it in the studio and built the whole song around that string figure. The synth-strings on the “Night Fever” intro are only a slight variation on that old “Theme From A Summer Place” melody. But there’s a lot more than that string figure to “Night Fever.”


The true classic dance scene in Saturday Night Fever is the one set to “You should be dancing”. But “Night Fever” gets its own big sequence, too. Tony Manero, a Brooklyn teenager whose life is falling apart whenever he isn’t dancing, steps into the 2001 Odyssey club, sidles right between two girls, and twirls both of them. One of them immediately demands that he kiss her. Tony hesitates for a second, and then he does it. She responds with total ecstasy: “Oh my God, I just kissed Al Pacino!” This is all Tony Manero has ever wanted to hear. Tony and the other dancers then fill up the floor, immediately falling into geometric formation, as if by instinct. They all do the hustle in lockstep. It doesn’t look like much fun. Really, it looks stressful, clubbing less as a form of escape or individual expression, more as a heavily choreographed ritual. The men don’t even smile. But the camera glides over the crowd, everyone bathed in red light and moving with total confidence through fog-machine smoke. It’s basically a musical number. The people in this scene look cool. “Night Fever” plays a huge role in that.


The week that the Bee Gees’ “Night Fever” hit #1, “Stayin’ Alive” was the #2 song in America. Those two songs held down the top two spots for five weeks in a row (March 18 - April 15). The Bee Gees were the first post-Beatles artists to seize #1 and #2 at the same time. If you include the songs that the Gibb brothers wrote and produced, the Bee Gees were responsible for four songs in the top five that week. One was brother Andy Gibb’s previous chart-topper “Love is thicker than water”. The other was Samantha Sang’s “Emotion” which peaked at #3.  The Beatles’ achievement is still totally singular in pop-chart history, but the Bee Gees had their own perfect storm. March of 1978 was when that wave welled up and crested.

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada