Total de visualitzacions de pàgina:

19.8.23


 

LA CONFRONTACIÓ PELS DRETS DE LES CANÇONS DE LENNON i McCARTNEY


Michael Jackson es va quedar a casa de Paul McCartney i la seva dona Linda durant les sessions d'enregistrament de "Say Say Say" i es va fer amic d'ambdós. Un vespre, mentre estaven sopant, Paul McCartney va treure un llibret que mostrava totes les cançons de les quals tenia els drets d'edició. Li va ensenyar a Jackson com havia anat comprant els drets de publicació d'altres artistes, i li va mostrar com podia cobrar sempre que algú interpretava aquestes cançons. "Aquesta és la manera de guanyar molts diners", va dir Paul a Michael. "Cada cop que algú grava una d'aquestes cançons, em paguen. Cada vegada que algú toca aquestes cançons a la ràdio, o en actuacions en directe, em paguen". Jackson estava emocionat. Les paraules de McCartney van influir en la compra posterior de Jackson d'ATV Music Publishing.


Poc després, Jackson va començar a comprar ell mateix els drets de publicació de cançons. Va comprar els drets de les cançons de Sly Stone i Dion, i li va dir a McCartney que algun dia també compraria els drets de les cançons dels Beatles. McCartney va suposar que Jackson estava fent broma. No feia broma. ATV Music Publishing era propietària de la major part del catàleg de Lennon/McCartney des que el va adquirir al 1969. McCartney havia intentat tornar a comprar aquests drets en aquell moment, però no va poder fer-ho. El 1984, Jackson es va assabentar que el catàleg d'ATV estava a la venda i va fer una oferta de 46 milions de dòlars pel catàleg. L'any 1985 es va concretar l'acord. Michael Jackson era propietari de la gran majoria del catàleg de Lennon/McCartney. 


McCartney estava enfadat. Ell mateix no havia intentat pujar pel catàleg, però tot i així va pensar que era dubtós que Jackson ho comprés, sobretot quan ell havia començat a llicenciar cançons dels Beatles per a anuncis. Jackson va decidir com s'utilitzarien aquelles cançons dels Beatles i McCartney va haver de negociar la seva taxa de drets d'autor amb el seu col·laborador més jove. Després d'això, McCartney i Jackson mai van tornar a treballar junts. Com en totes les coses de la vida, hem de conèixer tota la història. De debò Michael va trair el seu amic? Paul sabia per endavant les intencions de Michael? Per què McCartney no va entrar a l'oferta? veiem… 


Jackson va ser informat per primera vegada que el catàleg d'ATV estava a la venda el setembre de 1984 pel seu advocat, John Branca, que havia comprat les adquisicions anteriors de Jackson. Advertit de la competència que s'enfrontaria per comprar cançons tan populars, Jackson es va mantenir ferm en la seva decisió de comprar-les. Branca es va acostar a l'advocat de McCartney per preguntar-li si el Beatle tenia previst fer una oferta. L'advocat va dir que no, que era "massa car". Segons Bert Reuter, que va negociar la venda d'ATV Music per a Holmes à Court, "havíem donat a Paul McCartney el primer dret de licitació, però Paul no ho va voler en aquell moment". També s'havia contactat amb la vídua de Lennon, Yoko Ono, però tampoc no va participar en la licitació.


Jackson va anar utilitzant les cançons dels Beatles en nombrosos anuncis, fet que permetria a una nova generació de fans gaudir de la música. McCartney, que havia utilitzat el catàleg de cançons de Buddy Holly als anuncis, es va sentir trist. En privat, va saber que Jackson va expressar exasperació per l'actitud de McCartney; Jackson va dir que el músic hauria d'haver pagat per les cançons que havia escrit. En aquell moment, McCartney era un dels artistes més rics del món, amb un patrimoni net de 560 milions de dòlars i uns ingressos per royalties de 41 milions de dòlars. Jackson va declarar: "Si no volia invertir 47,5 milions de dòlars en les seves pròpies cançons, no té perquè venir a plorar-me a mi ara.


El 1995, Sony va oferir a Jackson 110 milions de dòlars per una participació del 50% en una empresa conjunta combinada d'ATV i Sony Music Publishing. Després de desacords i reunions organitzades precipitadament sobre el preu de venda, Jackson va segellar un acord durant un concert a Tòquio. Jackson va vendre la meitat de la propietat de les cançons dels Beatles i d'altres per obtenir un gran benefici. Les cançons pròpies de Jackson, agrupades al catàleg de Mijac, no estaven incloses en el tracte; aquest catàleg va romandre amb Warner/Chappell Music fins al 2012.


El setembre de 2016, Sony va adquirir la participació restant de la propietat de Jackson a Sony/ATV en un acord valorat en uns 750 milions de dòlars. La familia de Jackson va mantenir la propietat de Mijac Music, que té els drets de les cançons i enregistraments de Michael Jackson. Els ingressos es van posar en fideïcomís per als fills de Jackson.


El gener de 2017, McCartney va presentar una demanda al tribunal de districte dels Estats Units contra Sony/ATV Music Publishing per reclamar la propietat de la seva part del catàleg de cançons de Lennon/McCartney a partir del 2018. Segons la llei dels drets d'autor dels EUA, per a les obres publicades abans de 1978 l'autor pot reclamar drets d'autor assignats a un editor després de 56 anys. McCartney i Sony van acordar un acord confidencial el juny de 2017.



BATTLE FOR THE LENNON/McCARTNEY SONGS RIGHTS 


Michael Jackson stayed at the home of Paul McCartney and his wife Linda during the recording sessions of “Say Say Say” and became friends with both. While at the dining table one evening, Paul McCartney brought out a booklet that displayed all the songs to which he owned the publishing rights. He showed Jackson how he’d been getting into buying other artists’ publishing rights, and he showed him how he could get paid whenever anyone performed these songs. "This is the way to make big money," the musician informed Jackson. "Every time someone records one of these songs, I get paid. Every time someone plays these songs on the radio, or in live performances, I get paid." Jackson was excited. McCartney's words influenced Jackson's later purchase of ATV Music Publishing. 


Shortly afterward, Jackson got into buying publishing rights himself. He bought the rights to songs by Sly Stone and Dion, and he told McCartney that one day he’d buy the rights to the Beatles’ songs, as well. McCartney assumed Jackson was joking. He wasn’t. ATV Music Publishing had owned most of the Lennon/McCartney catalog since 1969. McCartney had tried to buy those rights back at the time, but he hadn’t been successful. In 1984, Jackson learned that the ATV catalog was up for sale, and he bid $46 million for the catalog. In 1985, the deal was finalized. Michael Jackson owned the vast majority of the Lennon/McCartney catalog.


McCartney was pissed. He hadn’t attempted to bid on the catalog himself, but he still thought it was “dodgy” for Jackson to buy the whole thing up, especially once he started licensing Beatles songs for commercials. Jackson got to decide how those Beatles songs would be used, and McCartney had to negotiate his royalty rate with his younger collaborator. After that, McCartney and Jackson never worked together again. As in all things in life, we have to know the whole story. Really Michael betrayed his friend? Paul knew in advance the intentions of Michael? Why McCartney did not enter the bid? Let’s see… 


Jackson was first informed that the ATV catalog was up for sale in September 1984 by his attorney, John Branca, who had put together Jackson's earlier catalogue acquisitions. Warned of the competition he would face in buying such popular songs, Jackson remained resolute in his decision to purchase them. Branca approached McCartney's attorney to query whether the Beatle was planning to bid. The attorney stated he wasn't; it was "too pricey". According to Bert Reuter, who negotiated the sale of ATV Music for Holmes à Court, "We had given Paul McCartney first right of refusal but Paul didn't want it at that time." Lennon's widow, Yoko Ono had been contacted as well but also did not enter bidding


Jackson went on to use the Beatles' songs in numerous commercials, feeling that it would enable a new generation of fans to enjoy the music. McCartney, who had used the Buddy Holly song catalogue in commercials, felt saddened. Privately, Jackson was reported to have expressed exasperation at McCartney's attitude; he felt that the musician should have paid for the songs he had written. At the time, McCartney was one of the richest entertainers in the world, with a net worth of $560 million and a royalty income of $41 million. Jackson stated, "If he didn't want to invest $47.5 million in his own songs, then he shouldn't come crying to me now.


In 1995, Sony offered Jackson $110 million for a 50% stake in a combined ATV and Sony Music Publishing joint venture. Following hurriedly arranged meetings and disagreements over the selling price, a deal was sealed by Jackson during a concert in Tokyo. Jackson had essentially sold half ownership of the Beatles' and others' songs for a large profit. Jackson's own songs, grouped in the Mijac catalog, were not included in the deal; that catalog remained with Warner/Chappell Music until 2012.


In September 2016, Sony acquired the Jackson estate's stake in Sony/ATV in a deal valued at around $750 million. The Jackson estate retained its ownership of Mijac Music, which holds the rights to Michael Jackson's songs and master recordings. The revenue will be placed in trust for Jackson's children.


In January 2017, McCartney filed a suit in US district court against Sony/ATV Music Publishing seeking to reclaim ownership of his share of the Lennon/McCartney song catalogue beginning in 2018. Under US copyright law, for works published before 1978 the author can reclaim copyrights assigned to a publisher after 56 years. McCartney and Sony agreed to a confidential settlement in June 2017.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada