MISSY ELLIOTT – GET UR FREAK ON
Publicada: 13 de març de 2001
Posició a les Llistes: EUA: #7 · Regne Unit: #4
“Get Ur Freak On” és un senzill innovador de Missy “Misdemeanor” Elliott, publicat el març del 2001 com a cançó principal del seu tercer àlbum d’estudi “Miss E… So Addictive”. Escrita i produïda juntament amb el seu col·laborador habitual Timbaland, la cançó va fusionar el hip-hop americà amb ritmes bhangra de l’Índia, creant un dels sons més originals i influents dels primers anys 2000. Construïda al voltant d’una melodia punjabi de sis notes tocada amb un tumbi, acompanyada de percussió de tabla, la peça va trencar barreres sonores i va introduir textures musicals globals dins del rap comercial.
Quan es va publicar, “Get Ur Freak On” es va convertir en una sensació internacional, arribant al número 7 del Billboard Hot 100 dels Estats Units i entrant al Top 10 al Regne Unit i als Països Baixos —donant a Elliott el seu primer èxit en solitari dins del Top 10 a Gran Bretanya, on va arribar al número 4.
Elliott va explicar més tard que el títol i l’esperit de la cançó estan oberts a la interpretació. “Podria tractar sobre ballar —el dormitori, el que sigui. Estàs netejant la casa? Doncs get your freak on!” va dir. Aquesta actitud lliure i espontània definia tant la cançó com a la seva creadora. La peça representava un altre pas valent dins de la col·laboració sense gènere fix entre Elliott i Timbaland. La fascinació de Timbaland pels sons globals —especialment la instrumentació índia— va ser clau per donar forma al seu ritme hipnòtic. “El ritme estava basat en la música bhangra”, va recordar. “Vam trobar una cosa fresca, una cosa que ningú no estava fent. Timbaland va samplejar i seqüenciar el tumbi nota per nota, barrejant-lo amb baix potent i una programació de bateria sincopada que es va fer instantàniament reconeixible.
“Get Ur Freak On” també va marcar un punt d’inflexió visual en la carrera de Missy Elliott. Després d’anys de col·laborar amb Hype Williams, l’estètica futurista del qual s’havia convertit en sinònim de la seva imatge, Elliott va decidir reinventar-se. “Ja veus, jo canvio la meva música i canvio la meva imatge al mateix temps”, va explicar. “Sentia que, mentre jo i Hype continuéssim treballant junts, probablement seguiríem anant en la mateixa direcció.”
En lloc d’això, Elliott va començar a treballar amb el director Dave Meyers, que es convertiria en el seu soci creatiu durant la dècada següent. Junts, van reimaginar la seva identitat visual —atrevida, surrealista i transgressora. El vídeo de “Get Ur Freak On”, rodat en una fleca abandonada a Glendale, Califòrnia, mostrava Elliott com una figura alhora reial i caricaturesca, dominant un submón industrial ple de ballarins suspesos cap per avall, arrossegant-se pel formigó i movent-se amb precisió insectívora. En un dels seus moments més famosos, el coll d’Elliott s’estira fins a longituds impossibles cap a la càmera —una barreja d’humor i terror que encaixava perfectament amb el seu estil atrevit.
La coreografia, dirigida per Nadine “Hi-Hat” Ruffin, va convertir la dansa hip-hop en teatre avantguardista, amb cossos que es torcien i es congelaven en posicions visualment impossibles. El vídeo també incloïa una llarga llista d’aparicions estel·lars, amb Ludacris, LL Cool J, Timbaland, Busta Rhymes, Eve, Ja Rule, Master P, Lil’ Romeo, Nate Dogg, Spliff Star i Nicole Wray, reflectint la posició central d’Elliott dins de l’univers del rap de principis dels 2000.
“Get Ur Freak On” es va convertir en un punt de referència cultural, influenciant tota una generació de productors i artistes que van contagiar-se de la fusió global dins del hip-hop i el pop de la peça. El seu llegat es va revifar l’any 2015, quan Elliott va fer una aparició sorpresa durant l’espectacle del descans de la Super Bowl de Katy Perry, interpretant “Get Ur Freak On” davant d’un públic sorprès i provocant una resurgència viral que va fer que la cançó tornés a entrar al Billboard Hot 100, reentrant al número 40.
MISSY ELLIOT - GET UR FREAK ON
Released: March 13, 2001
Chart Peak: US: #7 UK: #4
“Get Ur Freak On” is a groundbreaking single by Missy “Misdemeanor” Elliott, released on March 2001, as the lead track from her third studio album “Miss E… So Addictive”. Written and produced alongside longtime collaborator Timbaland, the song fused American hip-hop with Indian bhangra rhythms, creating one of the most original and influential sounds of the early 2000s. Built around a six-note Punjabi melody played on a tumbi, accompanied by tabla percussion, the track broke sonic barriers and introduced global music textures into mainstream rap.
Upon its release, “Get Ur Freak On” became an international sensation, peaking at No. 7 on the US Billboard Hot 100 and reaching the Top 10 in the UK and Netherlands—giving Elliott her first solo top-10 hit in Britain, where it climbed to No. 4.
Elliott later explained that the song’s title and spirit are open to interpretation. “It could be about dancing—the bedroom, whatever. You’re cleaning your house? Get your freak on!” she told. This free-spirited attitude defined both the song and its creator.
The track represented another bold step in Elliott and Timbaland’s genre-defying partnership. Timbaland’s fascination with global sounds—especially Indian instrumentation—was key to crafting its hypnotic rhythm. “The beat was based on Bhangra music,” he recalled. “We found something fresh, something nobody was doing.” Timbaland sampled and sequenced the tumbi one note at a time, mixed with heavy bass and syncopated drum programming that became instantly recognizable.
“Get Ur Freak On” also marked a visual turning point in Missy Elliott’s career. After years of collaborating with Hype Williams, whose futuristic aesthetic had become synonymous with her image, Elliott chose to reinvent herself. “You see, I change my music and I change my image at the same time,” she explained. “I felt like as long as me and Hype continued to work together, we would probably keep going in the same direction.”
Elliott instead teamed up with director Dave Meyers, who became her creative partner for the next decade. Together, they reimagined her visual identity—bold, surreal, and boundary-pushing. The video for “Get Ur Freak On,” shot in an abandoned bakery in Glendale, California, portrayed Elliott as both queenly and cartoonish, commanding an industrial underworld of dancers suspended upside down, crawling over concrete, and moving with insect-like precision. In one of its most famous moments, Elliott’s neck stretches to impossible lengths toward the camera—a blend of humor and horror that perfectly matched her audacious style.
The choreography, directed by Nadine “Hi-Hat” Ruffin, turned hip-hop dance into avant-garde theater, with bodies twisting and freezing in visually impossible poses. The video also featured a star-studded lineup of cameos, including Ludacris, LL Cool J, Timbaland, Busta Rhymes, Eve, Ja Rule, Master P, Lil’ Romeo, Nate Dogg, Spliff Star, and Nicole Wray, reflecting Elliott’s central position in the early-2000s rap universe.
“Get Ur Freak On” became a cultural touchstone, influencing an entire generation of producers and artists who embraced global fusion in hip-hop and pop. Its legacy was reignited in 2015, when Elliott made a surprise appearance during Katy Perry’s Super Bowl halftime show, performing “Get Ur Freak On” to a stunned audience and sparking a viral resurgence that sent the song back into the Billboard Hot 100, re-entering at No. 40.




Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada