Total de visualitzacions de pàgina:

18.7.25


HERB ALPERT - RISE


Publicada: 20 de juliol de 1979

Llistes d’èxits: EUA: #1 (2 setmanes) · Regne Unit: #13


L’any 1979, Herb Alpert era conegut sobretot com el líder amb trompeta de la Tijuana Brass, responsable d’èxits pop alegres amb tocs mariachis com “Spanish Flea” i “Tijuana Taxi”. Però en aquella època, el disco regnava, el punk emergia, i el pop amb metalls d’aire optimista ja no semblava estar a l’ordre del dia. Va ser llavors quan Alpert, amb el seu nebot Randy “Badazz” Alpert i el teclista Andy Armer, va fer una cosa radical: va baixar el ritme.


El trio va començar el projecte amb la idea de remesclar antics èxits d’Herb en versions funk. Però no funcionava. “Semblava el camí equivocat,” recordaria Alpert més tard. Així que van fer un gir: van escriure una peça totalment nova, una instrumental de jazz-funk suau basada en l’ambient, no en la nostàlgia. Aquella cançó es va convertir en “Rise.”


El seu trajecte des de l’estudi fins al cim de les llistes va ser tan inesperat com el seu so. La primera versió tenia un tempo accelerat, apte per a pistes disco, però el bateria Steve Schaeffer va suggerir reduir-lo a 100 BPM — prou lent per crear groove sense presses. Aquest petit canvi li va donar a “Rise” el seu caràcter relaxat i sofisticat, amb les línies suaus de trompeta d’Alpert planant per damunt d’una base de baix, teclats i ritme amb un encant serè.


Publicada el juliol de 1979, “Rise” va arribar al #1 del Billboard Hot 100 — una gesta rara per a una cançó instrumental, especialment en un any dominat per himnes disco plens de veus. Al Regne Unit, va guanyar notorietat per accident: alguns DJ la van punxar a 45 RPM en lloc de 33, cosa que la feia sonar més ràpida — i, paradoxalment, perfecta per a la pista de ball.


Més enllà del seu èxit inicial, “Rise” va obtenir una segona vida gairebé dues dècades després. L’any 1997, The Notorious B.I.G. la va utilitzar com a base del seu èxit pòstum “Hypnotize”. Aquella línia de trompeta, amb el seu aire confiat i sensual, va renéixer en el món del hip-hop — esdevenint icònica una altra vegada, en una època completament diferent.





HERB ALPERT - RISE


Released: July 20, 1979

Charts:  US: #1 (2 weeks)  UK: #13 


By 1979, Herb Alpert was best known as the trumpet-wielding leader of the Tijuana Brass, the man behind cheerful, mariachi-tinged pop hits like “Spanish Flea” and “Tijuana Taxi.” But disco was king, punk was rising, and easy-listening brass didn’t exactly scream relevance. That’s when Alpert, along with his nephew Randy “Badazz” Alpert and keyboardist Andy Armer, did something radical: they slowed things down.


The trio originally approached a new project with the idea of remixing Herb’s old hits into funk tracks. But it didn’t click. “It just felt like the wrong approach,” Alpert would later recall. Instead, they pivoted — writing something completely new: a smoothed-out, jazz-funk instrumental built on mood, not nostalgia. That song became “Rise.”


Its journey from studio to chart-topper was as unexpected as its sound. The original tempo was a disco-ready gallop, but session drummer Steve Schaeffer suggested easing it down to 100 BPM — just enough to groove without rushing. That adjustment gave “Rise” its signature laid-back cool, allowing Alpert’s silky trumpet lines to glide above a lush bed of bass, keys, and rhythm with understated swagger.


Released in July 1979, “Rise” hit #1 on the Billboard Hot 100 — a rare feat for an instrumental, especially in a year dominated by vocal-heavy disco anthems. It also found accidental fame in UK clubs, where DJs mistakenly played the 12” single at the wrong speed (45 RPM instead of 33). Ironically, that sped-up version became a dancefloor favorite.


Beyond its initial chart success, “Rise” earned immortality nearly two decades later. In 1997, The Notorious B.I.G. posthumously turned it into the backbone of his iconic hit “Hypnotize.” That swaggering trumpet line suddenly found new life in the world of hip-hop.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada