Publicació: 29 d’abril de 1992
Llistes: Regne Unit: #3
L’any 1992, gairebé una dècada després de la publicació de la seva versió original en l’escena underground, els pioners britànics del rock gòtic The Sisters of Mercy van assolir l’èxit comercial amb una versió reimaginada i dramàtica del seu single de 1983, “Temple of Love”—aquesta vegada amb la veu de l’estrella israeliana Ofra Haza. Aquesta col·laboració inesperada unia dos mons aparentment oposats: el post-punk fosc de Leeds i el pop eteri d’influència iemenita. El resultat va ser una epopeia gòtica explosiva que es convertí en el seu èxit més gran, arribant al número 3 de la llista de singles del Regne Unit i encapçalant les llistes a diversos països europeus.
La versió original, escrita pel líder Andrew Eldritch, va ser publicada durant els primers anys del grup i capturava el seu estil característic de guitarres agressives, caixes de ritmes insistentes i lletres nihilistes. Tot i que no va entrar a la llista oficial britànica, sí que va aconseguir el número 1 a la UK Indie Chart, esdevenint un clàssic de culte dins l’escena gòtica underground.
Als inicis dels anys noranta, després del seu tercer àlbum “Vision Thing”, el grup va començar a allunyar-se de la indústria discogràfica a causa de conflictes amb la seva discogràfica WEA. Davant l’escassetat de material nou, el seu segell independent Merciful Release va optar per reeditar enregistraments antics en la compilació “Some Girls Wander by Mistake” del 1992. Com a acompanyament, Eldritch va decidir reinventar “Temple of Love” com un single d’estil cinematogràfic, donant-li una nova dimensió a través de la veu d’Ofra Haza, coneguda internacionalment com la “Madonna israeliana”.
Famosa per fusionar melodies tradicionals de l’Orient Mitjà amb produccions pop occidentals, Haza va aportar una qualitat transcendent i gairebé espiritual a la peça. La seva veu de mezzosoprano, superposada amb el baríton fosc d’Eldritch, generava una tensió entre el cel i la terra, entre l’amor i el turment. La cançó s’obre amb cordes ominoses i percussions que esclaten com trons, per acabar envoltada d’un remolí de guitarres i càntics, amb la veu d’Haza alçant-se com un àngel que plora dins la tempesta.
La col·laboració va ser profundament personal per a Eldritch, que admirava l’obra d’Haza. Més endavant va descriure la cançó com un homenatge a la devoció a través del patiment—una mena d’èxtasi religiós nascut de la ruïna emocional. Produïda per Eldritch amb l’ajuda d’Ian Stanley (exmembre de Tears for Fears), la cançó no es va incloure finalment a “Some Girls Wander by Mistake”, però sí a la recopilació “A Slight Case of Overbombing” l’any següent, que recollia els temes més coneguts del grup.
El videoclip que l’acompanyava, carregat d’iconografia religiosa i erotisme latent, va consolidar el mite de la cançó, presentant l’amor com a refugi i condemna alhora. La identitat visual del grup—ulleres fosques, crucifixos i ombres infinites—va quedar immortalitzada a l’era MTV.
Tràgicament, Ofra Haza va morir l’any 2000, víctima de complicacions relacionades amb la sida, amb només 42 anys. La seva participació a Temple of Love (1992) continua sent una de les seves col·laboracions més inquietants en el món occidental. A dia d’avui, The Sisters of Mercy segueixen actius com a banda en directe, interpretant material nou i inèdit tot i el seu llarg silenci als estudis.
SISTERS OF MERCY feat. OFRA HAZA - TEMPLE OF LOVE (1992)
Released: April 29, 1992
Charts: UK: #3
In 1992, nearly a decade after the original version’s underground release, British gothic rock pioneers The Sisters of Mercy catapulted into the mainstream with a dramatic, reimagined version of their 1983 single “Temple of Love”—this time featuring the haunting voice of Israeli superstar Ofra Haza. The unlikely collaboration merged two seemingly disparate worlds: Leeds’ post-punk gloom and Yemenite-influenced ethereal pop. The result was an explosive gothic epic that brought the band their biggest commercial hit, peaking at No. 3 on the UK Singles Chart and topping charts across Europe.
Originally released during the band’s formative years, “Temple of Love” was written by frontman Andrew Eldritch and captured the group’s signature blend of grinding guitars, pounding drum machines, and nihilistic lyrics. Although the 1983 version didn’t break into the official UK Singles Chart, it reached No. 1 on the UK Indie Chart and became a cult favorite among the gothic underground.
Fast forward to the early 1990s: following the release of their third studio album “Vision Thing” (1990), the band had begun pulling away from the recording industry due to disputes with their label WEA. As a result, new material was scarce, and Merciful Release, their independent label, opted to reissue early recordings on the compilation “Some Girls Wander by Mistake” (1992). In tandem with the compilation, Eldritch decided to reimagine “Temple of Love” as a sweeping, cinematic single with a fresh dimension—one that came in the form of Ofra Haza, the globally revered “Israeli Madonna.”
Known for fusing traditional Middle Eastern melodies with Western pop production, Haza brought a transcendent, almost spiritual quality to the recording. Her mezzo-soprano vocals, layered beneath Eldritch’s dark baritone, created a tension between heaven and earth, love and torment. The track opens with ominous strings and thunderclap beats, soon cascading into a whirlpool of guitars and chants with Haza’s voice soaring like a lamenting angel amid the storm.
The collaboration was deeply personal for Eldritch, who was an admirer of Haza’s work. He later described the track as an ode to devotion through suffering—a kind of religious ecstasy born of emotional ruin. Produced by Eldritch with assistance from Ian Stanley (formerly of Tears for Fears), the track was not included on “Some Girls Wander by Mistake” but later appeared on the 1993 compilation “A Slight Case of Overbombing”, which chronicled the band’s best-known works.
The accompanying music video, bathed in dark, religious iconography and sensual overtones, solidified the song’s mythos, portraying love as both a sanctuary and a curse. The band’s visual identity—dark sunglasses, crucifixes, and endless shadows—was now etched into MTV-era consciousness.
Tragically, Ofra Haza passed away in 2000 due to AIDS-related complications, at just 42 years old. Her participation in “Temple of Love (1992)” remains one of her most haunting Western collaborations. As of 2025, The Sisters of Mercy remain active as a touring band, continuing to perform new and unreleased material live, despite their decades-long silence in the studio.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada