Total de visualitzacions de pàgina:

2.9.25


BOZ SCAGGS - LOWDOWN


Publicada: juny de 1976

Llistes: Regne Unit: #28 · Estats Units: #3


L’any 1976, Boz Scaggs va publicar discretament un single que acabaria definint la seva carrera, convertiria el seu àlbum “Silk Degrees” en un èxit multiplatí i ajudaria a impulsar les carreres de futures llegendes del rock. Aquella cançó era “Lowdown” —una mescla elegant i sensual d’R&B, soft rock i disco que va passar de l’anonimat al domini del mainstream gràcies a una emissió inesperada d’un DJ de Cleveland.


“Silk Degrees”, el setè àlbum d’estudi de Scaggs, no va arrencar amb força. El primer single, “It’s Over”, només va arribar al #38 del Billboard Hot 100. Amb poc ressò i un Scaggs encara desconegut pel gran públic, tot apuntava a unes vendes modestes. Però tot va canviar quan un DJ de ràdio R&B de Cleveland va punxar “Lowdown” directament del disc. La resposta dels oients va ser aclaparadora. En una època en què els DJs tenien un gran poder sobre les llistes, la cançó va guanyar impuls de manera orgànica.


Columbia Records va reaccionar ràpidament i la va promocionar a altres emissores R&B i pop. Quan es va publicar oficialment, “Lowdown” va arribar al #3 del Billboard Hot 100, al #1 del Cash Box Top 100 i al Top 5 tant de les llistes R&B com de disco. També va assolir el #2 al Canadà i el #28 al Regne Unit.


La cançó no només va significar el gran salt de Scaggs, sinó que també va ser la primera col·laboració amb el teclista David Paich, coautor del tema. Paich, juntament amb el baixista David Hungate i el bateria Jeff Porcaro, hi van tocar i poc després formarien la banda Toto. El groove relaxat i la destresa musical de “Lowdown” serien trets distintius dels futurs èxits de Toto.


El productor Joe Wissert, acabat de treballar amb Earth, Wind & Fire, va donar llibertat als músics per experimentar a l’estudi. Scaggs recordava que la cançó va néixer durant un cap de setmana de composició amb Paich a un retir a les afores de Los Angeles: “Ens vam passar la nit sencera provant idees. Vam donar amb ‘Lowdown’, i després la vam portar a la banda i la vam gravar. Estàvem encantats amb el resultat.” La lletra adverteix un home sobre una dona que el dóna per fet, instigant-lo a afrontar el “dirty lowdown” —una mirada directa a la negligència emocional i la negació.


El 1977, “Lowdown” va guanyar el Grammy a la Millor Cançó R&B, fent de Scaggs el primer artista blanc a obtenir aquest guardó en una categoria històricament dominada per artistes afroamericans. Aquell mateix any, els productors de “Saturday Night Fever” van demanar incloure la cançó a la seva banda sonora, però el mànager de Scaggs ho va rebutjar, optant per llicenciar-la a “Looking for Mr. Goodbar”. Amb el temps, es veuria com una ocasió perduda, ja que “Saturday Night Fever” es convertiria en una de les bandes sonores més venudes de la història. Tot i així, “Silk Degrees” vendria més de cinc milions de còpies, i “Lowdown” es manté com un dels èxits més elegants —i inesperats— de la dècada.





BOZ SCAGGS - LOWDOWN


Released : June 1976

Charts:  UK: #28  US: #3 


In 1976, Boz Scaggs quietly released a single that would come to define his career, transform his album “Silk Degrees” into a multi-platinum success, and help launch the careers of future rock legends. That song was “Lowdown”—a slick, sultry blend of R&B, soft rock, and disco that rose from obscurity to mainstream dominance thanks to one unexpected spin from a Cleveland DJ.


“Silk Degrees”, Scaggs’ seventh studio album, didn’t immediately catch fire. Its lead single, “It’s Over,” peaked modestly at #38 on the Billboard Hot 100. With minimal buzz and Scaggs still largely unknown to mainstream audiences, it seemed destined for modest sales. But everything changed when a Cleveland R&B radio DJ pulled “Lowdown” straight from the album and gave it some unexpected airplay. The response was overwhelming. In an era when DJs had significant influence over their playlists, the song’s momentum grew organically. 


Columbia Records quickly caught on and began pushing it to other R&B and pop stations. Once officially released, “Lowdown” soared to #3 on the Billboard Hot 100, #1 on the Cash Box Top 100, and hit the Top 5 on both the R&B and disco charts. It also reached #2 in Canada and #28 in the UK.


“Lowdown” wasn’t just a career breakthrough for Boz Scaggs—it also marked the first collaboration between Scaggs and keyboardist David Paich, who co-wrote the song. Paich, along with bassist David Hungate and drummer Jeff Porcaro, played on the track and would soon go on to form the band Toto. The song’s laid-back groove and polished musicianship would become hallmarks of Toto’s later hits.


Producer Joe Wissert, fresh from working with Earth, Wind & Fire, gave the session players freedom to experiment in the studio. Scaggs later recalled how the song came together during a writing weekend with Paich at a retreat outside L.A.:

“We stayed up all night banging around ideas. We hit on ‘Lowdown,’ and then we brought it back to the band and recorded it. We were just thrilled with that one.” The lyrics call out a woman who takes her partner for granted, warning the man to face the “dirty lowdown”—a candid look at emotional neglect and denial. 


In 1977, “Lowdown” earned the Grammy Award for Best R&B Song, making Boz Scaggs the first white artist to win the honor—a notable milestone in a category historically dominated by Black artists. That same year, the producers of “Saturday Night Fever” asked to feature the track in their now-iconic film. Shockingly, Scaggs’ manager turned them down, opting instead to license it to “Looking for Mr. Goodbar”. In hindsight, it was a major missed opportunity—“Saturday Night Fever” became one of the best-selling soundtracks in history. Anyway “Silk Degrees” would go on to sell over five million copies, and “Lowdown” still holds up as one of the decade’s most elegant—and unlikely—hits.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada