Publicada: juliol de 1970
Llistes d’èxits: Regne Unit: #32 · Estats Units: #15
“Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine”, de James Brown, va esclatar l’any 1970 amb una energia crua, una actitud desafiant i un títol que feia girar caps. No era només una altra cançó de funk: era una declaració d’intencions, una missió impulsada pel groove del Padrí del Soul en un moment clau de la seva carrera. Acompanyat per la seva nova banda, The J.B.’s, i empès per la química tronadora dels germans Bootsy i Catfish Collins al baix i a la guitarra, Brown es va reinventar en directe, creant un so més espartà, més ajustat i més funky que mai.
La cançó comença amb el famós crit de Brown: “I’m ready to get up and do my thing!”—una senyal que el que ve a continuació no és només música, sinó un moviment. Amb Bobby Byrd responent-li en un intens diàleg de crida i resposta, i Jabo Starks marcant el compàs, la peça batega amb un impuls imparable. A diferència dels èxits anteriors de Brown com “Papa’s Got a Brand New Bag”, on els vents dominaven l’arranjament, aquí les trompetes es fan enrere. El protagonista absolut és el groove—repetitiu, hipnòtic, encadenat. Aquest era funk despullat, i acabaria definint el gènere durant dècades.
Tot i el seu títol provocador—Sex Machine era gairebé un tabú el 1970—la lletra no era explícitament sexual. En lloc d’això, sex machine es convertia en una metàfora de confiança inqüestionable i presència escènica: “Stay on the scene, like a sex machine.” Brown no parlava només de seducció; parlava de carisma, poder, ritme i domini. Tot i així, el simple ús de la paraula sex va marcar un abans i un després a la ràdio convencional. Pocs artistes s’ho podien permetre. Brown sí—i ho va fer.
Darrere les càmeres, “Sex Machine” es va crear ràpidament. Bootsy Collins recordava que Brown va presentar la idea durant un trajecte en autobús després d’un concert, escrivint-ne la lletra en una bossa de sandvitx. A l’estudi, la banda la va clavar en dues preses. Sense retocs, sense sobreposicions. Quan un tècnic li va preguntar a Brown quan pensava fer la mescla, ell va respondre: “Mesclar-la? Ja està mesclada, noi!” Per a Brown, la banda era la mescla—transicions precises, dinàmiques marcades, canvis integrats. Cada instrument era una peça de l’engranatge, cada músic, un pinyó de la màquina del funk.
La decisió de Brown de renovar completament la seva banda a principis del 1970 va ser arriscada. Músics veterans com Maceo Parker o Clyde Stubblefield havien marxat per disputes salarials i de tracte. En el seu lloc, va entrar una jove i desconeguda banda de Cincinnati. Però Brown sabia què buscava—i “Sex Machine” va demostrar que no havia perdut el pols. No perseguia èxits comercials: estava definint el futur de la música negra.
La cançó es va convertir en un clàssic inamovible als seus concerts fins al final de la seva vida. El seu impacte va anar molt més enllà de les llistes, inspirant el títol del biopic “Get On Up” (2014) i marcant les bases per a generacions de músics de funk, hip-hop i R&B. Amb una lletra mínima però una força descomunal, James Brown no només ens va demanar que ens poséssim drets—va fer que mai més ens asseguéssim.
JAMES BROWN - GET UP (I FEEL LIKE BEING A) SEX MACHINE
Released: July 1970
Charts: UK: #32 US: #15
James Brown’s “Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine” exploded onto the scene in 1970 with raw energy, fearless attitude, and a title that turned heads. This wasn’t just another funk track—it was a declaration, a groove-powered mission statement from the Godfather of Soul at a pivotal point in his career. Backed by his new band, The J.B.’s, and driven by the thunderous chemistry of Bootsy and Catfish Collins on bass and guitar, Brown reinvented himself on the spot, building a sound that was leaner, tighter, and funkier than ever before.
The song opens with Brown’s iconic shout: “I’m ready to get up and do my thing!”—a signal that what follows isn’t just music, it’s a movement. With Bobby Byrd echoing him in a sharp call-and-response, and Jabo Starks holding down the beat, the track pulses with relentless momentum. Unlike Brown’s earlier hits like “Papa’s Got a Brand New Bag,” where horns played a dominant role, here the horns step back. What takes center stage is the groove—repetitive, hypnotic, locked in. This was stripped-down funk, and it would define the genre for years to come.
Though its title was provocative—“Sex Machine” was practically taboo in 1970—it wasn’t overtly sexual in content. Instead, “sex machine” became a metaphor for unshakable confidence and presence: “Stay on the scene, like a sex machine.” Brown wasn’t just about seduction; he was about swagger, power, rhythm, and command. Still, the very use of the word “sex” marked a turning point in mainstream radio. Most artists couldn’t get away with it. Brown could—and did.
Behind the scenes, “Sex Machine” came together fast. Bootsy Collins remembered Brown pitching the song on a bus ride after a show, scribbling the lyrics onto a paper sandwich bag. Once in the studio, the band nailed it in two takes. No overdubs, no fine-tuning. As Collins recalled, when an engineer asked when Brown would mix it, Brown replied, “Mix it? It’s already mixed, son!” For Brown, the band was the mix—tight transitions, dynamic shifts, built-in breakdowns. Every instrument was a piece of the arrangement, each player a cog in the funk machine.
Brown’s decision to overhaul his band in early 1970 was risky. His seasoned sidemen, including legends like Maceo Parker and Clyde Stubblefield, had walked out over money and treatment. In their place came a young, unproven Cincinnati band. But Brown knew what he needed—and “Sex Machine” proved he hadn’t lost a step. He wasn’t chasing hits; he was defining the future of Black music.
The song endured as a concert staple for the rest of Brown’s life. Its impact reached far beyond the charts, inspiring the title of the 2014 biopic “Get On Up” and serving as a blueprint for generations of funk, hip-hop, and R&B. While its lyrics are minimal, its influence is massive. With this single, James Brown didn’t just ask us to get on up—he made sure we never sat still again.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada