THE MOTELS - TOTAL CONTROL
Publicada: 15 de setembre de 1979
Llistes: Regne Unit: #106 · EUA: #109
“Total Control” és una cançó dels The Motels publicada el 1979. El single no va arribar a entrar al Billboard Hot 100, quedant-se just a sota, al núm. 109. Tot i així, a l’estranger va trobar el seu públic, entrant al Top 10 a Austràlia i assolint gairebé el mateix èxit a Nova Zelanda. Per a una banda que encara estava construint la seva identitat dins l’era new wave, va ser un moment revelador: una peça massa fosca, massa lenta per a la ràdio nord-americana, però amb una intensitat espectral que sobreviuria a molts èxits més convencionals de l’època.
Escrita per la cantant Martha Davis i el guitarrista Jeff Jourard, “Total Control” va néixer en una forma molt diferent. Inicialment, Davis l’havia compost com un esclat punk cru: ràpid, trencat i alimentat per la ràbia després de la seva ruptura amb l’exguitarrista dels Motels, Dean Chamberlain. Però Jourard va portar el tema en una altra direcció, reduint-lo a un ritme auster de dos acords i alentint el tempo fins que, segons ell mateix va recordar, sonava “com una màquina clavant claus”. En aquell marc minimalista, la lletra de Davis —entre la confessió i el desafiament— adquiria un pes nou.
La mateixa Davis descrivia la seva escriptura com un flux de consciència, influïda per escriptors modernistes com James Joyce i Virginia Woolf, que la seva mare li llegia de petita. Per a ella, la musicalitat de les paraules importava tant com el seu significat literal. “Quan vaig posar aquelles mateixes paraules sobre el ritme d’en Jeff, és allà on apareix la força”, explicava anys més tard. “No passa res… però passen moltes coses.”
La nuesa de la peça la distingia del costat més lluminós i radiable del new wave. Tot i que els grans èxits posteriors dels Motels —com “Only the Lonely” o “Suddenly Last Summer”— els portarien a un reconeixement més ampli als EUA, “Total Control” es va convertir en un primer tema de culte, amb el seu drama contingut captivant especialment el públic internacional.
L’abast de la cançó es va estendre fins a mitjans dels anys vuitanta, quan Tina Turner en va fer una versió per a l’àlbum benèfic “We Are the World” al 1985, donant-li una nova visibilitat dins d’un dels projectes humanitaris més destacats de la dècada.
THE MOTELS - TOTAL CONTROL
Released: September 15, 1979
Charts: UK: #106 US: #109
“Total Control” is a song by The Motels released in 1979. The single missed the Billboard Hot 100, stalling just below at No. 109. Yet overseas the song found an audience, climbing into the Top 10 in Australia and nearly as high in New Zealand. For a band still establishing its identity in the new wave era, it was a telling moment: a song that seemed too moody, too slow-burning for American radio, but whose haunted intensity would outlast more conventional hits of its time.
Written by lead singer Martha Davis and guitarist Jeff Jourard, “Total Control” began in a very different form. Davis had initially penned it as a raw punk outburst, fast, jagged, and fueled by anger after a breakup with former Motels guitarist Dean Chamberlain. But Jourard pushed the track in another direction, paring it down to a stark two-chord rhythm and slowing the tempo until, as he later recalled, it felt “like a machine pounding nails.” In that minimalist frame, Davis’ lyrics of longing and autonomy—part confessional, part defiance—took on new weight.
Davis herself described her writing as a kind of stream of consciousness, influenced by modernist writers like James Joyce and Virginia Woolf, whom her mother read to her as a child. For her, the musicality of words mattered as much as literal meaning. “When I put those same lyrics over Jeff’s rhythm, that’s where the power comes from,” she said years later. “Nothing happens… but there’s a whole lot going on.”
The song’s starkness set it apart from the brighter, more radio-friendly side of new wave. While the Motels’ later hits like “Only the Lonely” and “Suddenly Last Summer” would earn them broader recognition in the US, “Total Control” became an early cult favorite, its restrained drama appealing to audiences abroad.
The track’s reach extended into the mid-1980s, when Tina Turner covered it for the 1985 “We Are the World” charity album, giving the song new visibility amid one of the decade’s most high-profile humanitarian projects.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada