Total de visualitzacions de pàgina:

1.10.25



 CHAKA KHAN – I’M EVERY WOMAN

Publicació: 26 de setembre de 1978

Llistes: Regne Unit: #8 · EUA: #21


Quan Chaka Khan va sortir del càlid capoll funk de Rufus el 1978, tenia quelcom a demostrar: que la seva veu —ja aclamada com una de les més formidables del R&B— podia sostenir-se tota sola. El seu primer single en solitari, “I’m Every Woman”, ho va aconseguir. Escrita pel matrimoni Nickolas Ashford i Valerie Simpson i produïda per Arif Mardin, la peça es va convertir en un himne instantani d’empoderament femení, arribant al número 1 de la llista Hot Soul Singles i entrant al Billboard Hot 100. Va ser el moment en què Chaka es va transformar de líder fogosa d’una banda en una autèntica estrella en solitari.


Musicalment, la cançó és alhora elegant i contundent, un tros lluminós de soul de l’era disco. Els acords del demo de Simpson es van mantenir intactes, però va ser Chaka qui va donar al disc la seva sang vital: estirant el tornaveu “I’m every woman…” fins convertir-lo en una declaració vocal d’identitat, resiliència i alegria. Així, va construir un pont entre la força gospel d’Aretha Franklin i el foc sensual de la pista de ball disco, oferint una interpretació tècnicament brillant i emocionalment desbordant. El missatge era simple però radical per al seu temps: una dona podia ser polièdrica, poderosa i completa, sense excuses.


Curiosament, la lletra va sortir de la ploma de Nick Ashford. “Tot aquest tema de la dona va trigar molt a cristal·litzar”, va admetre més tard, assenyalant la dificultat de canalitzar una veu femenina. Però la interpretació de Chaka va esborrar qualsevol dubte. Amb les seves acrobàcies vocals —rugint, modulant, acariciant la melodia— va fer que la cançó semblés sempre seva, com un credo autoescrit amb paraules prestades.


El videoclip també va ser avançat al seu temps. Molt abans que MTV popularitzés els promos musicals, Chaka hi apareixia en cinc versions d’ella mateixa, cadascuna amb un estil diferent per encarnar la “dona universal” de la lletra. Diva del funk, deessa disco, mare, professional, esperit lliure —totes convivien a la pantalla. Era una declaració visual que la seva expressivitat, com la seva feminitat, contenia multituds.


L’herència de la cançó és tan expansiva com el seu missatge. Whitney Houston la va reintroduir el 1992 a la banda sonora de “The Bodyguard”, i la seva versió desbordant va arribar al #4 als EUA, retent homenatge directament cridant “Chaka!” al final. Dècades més tard, Aretha Franklin la va incloure al seu àlbum “Great Diva Classics”, trenant-la amb “Respect”. I el 2021, la mateixa Chaka va revisitar l’himne en duet amb Idina Menzel per al Dia Internacional de la Dona, alineant-lo amb una campanya global d’empoderament i solidaritat femenina.


En retrospectiva, “I’m Every Woman” va marcar un punt d’inflexió. Va ser la proclamació d’emancipació de Chaka Khan —el senyal que la seva expressivitat podia anar més enllà dels límits funk de Rufus, abastant disco, soul i pop amb igual autoritat. El disc també va anticipar un canvi cultural: les veus femenines ja no només cantaven sobre desamors o romances; cantaven sobre poder i identitat.





CHAKA KHAN - I’M EVERY WOMAN


Released: September 26, 1978

Charts:  UK: #8   US: #21 


When Chaka Khan stepped out from the warm funk cocoon of Rufus in 1978, she had something to prove: that her voice—already hailed as one of the most formidable in R&B—could stand on its own. Her debut solo single, “I’m Every Woman,” did just that. Written by the husband-and-wife team of Nickolas Ashford and Valerie Simpson and produced by Arif Mardin, the track became an instant empowerment anthem, soaring to #1 on the Hot Soul Singles chart and cracking the Billboard Hot 100. It was the moment Chaka transformed from the fiery frontwoman of a band to a bona fide solo star.


Musically, the song is both sleek and commanding, a lush slice of disco-era soul. Simpson’s demo chords remained intact, but it was Chaka who gave the record its lifeblood—stretching the chorus line “I’m every woman…” into a vocal declaration of identity, resilience, and joy. In doing so, she bridged the gospel power of Aretha Franklin with the sensual fire of the disco floor, delivering a performance that was technically dazzling yet emotionally uncontainable. The song’s message was straightforward but radical for its time: a woman could be multifaceted, powerful, and complete, without apology.


The lyrics came, interestingly, from Nick Ashford’s pen. “The whole woman thing took a long time to come through,” he later admitted, noting the difficulty of channeling a female voice. Yet Chaka’s delivery obliterated any hesitation. With her vocal acrobatics—roaring, bending, and caressing the melody—she made the song feel as if it had always belonged to her, a self-authored creed in borrowed words.


The song’s music video was also ahead of its time. Long before MTV mainstreamed the concept of music promos, Chaka’s clip featured five versions of herself, each styled differently to embody the “every woman” of the lyric. Funk diva, disco goddess, mother, professional, free spirit—all coexisted on screen. It was a visual declaration that her artistry, like her femininity, contained multitudes.


The song’s legacy is almost as expansive as its message. Whitney Houston re-introduced it in 1992 for “The Bodyguard” soundtrack, her powerhouse version hitting #4 in the US and paying direct homage by calling out “Chaka!” in the fade-out. Decades later, Aretha Franklin brought it into her canon on her Great Diva Classics album, weaving it together with “Respect.” And in 2021, Chaka herself revisited the anthem as a duet with Idina Menzel for International Women’s Day, aligning it with a global campaign for female empowerment and solidarity.


In retrospect, “I’m Every Woman” marked a turning point. It was Chaka Khan’s emancipation proclamation—a signal that her artistry could stretch beyond the funk confines of Rufus, touching disco, soul, and pop with equal authority. The record also foreshadowed a cultural shift: women’s voices were no longer just singing about heartbreak or romance; they were singing about agency, power, and identity.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada