Total de visualitzacions de pàgina:

4.12.23


 

MADNESS - NIGHT BOAT TO CAIRO

Publicació: març de 1980

Llistes: Regne Unit: #6


"Night Boat to Cairo" és una cançó publicada a l'àlbum d'estudi debut de la banda "One Step Beyond.." Va ser la cançó principal de l'EP "Work Rest And Play" de Madness. Escrita inicialment com a instrumental, la cançó consta de dues meitats d'un solo de saxòfon separats per una petita història estranya cantada per Suggs sobre un vaixell encallat al riu Nil a última hora de la nit. La cançó la toquen sovint com a tancament dels concerts.


Després del llançament de "My Girl", la banda va pensar que el disc "One Step Beyond..." ja havia donat tot el que tenien i no volien publicar més senzills. Tanmateix, Dave Robinson, director de Stiff Records, no pensava el mateix. Finalment, van arribar a un acord i la banda va decidir publicar un EP amb un tema del disc i tres temes nous. El resultat va ser l'EP "Work Rest and Play".


"Night Boat to Cairo" destaca per la seva estructura poc convencional, amb l'única veu de la peça que és un sol vers, sense tornada ni elements repetitius per cantar. Aquest tall comença amb tres tocs de saxo emulant un vaixell abans que comenci la introducció d'un minut de durada de la cançó. Aquesta introducció és una barreja atmosfèrica del so ska habitual de Madness barrejat amb riffs vagament d'inspiració egipcia/Orient Mitjà. Aquest so modulat funciona molt bé quan el toca el saxo de Thompson, fent que un instrument familiar soni d'alguna manera exòtic.


La lletra descriu un viatge al llarg del Nil, creant una atmosfera que és més fantasmagòrica i inquietant que relaxant. Un cop acabades les veus, comença la secció instrumental principal de la cançó que és una melodia engrescadora i sorollosa que s'atura lentament, abans de tornar a reprendre, gairebé com si la banda s'hagués perdut al desert egipci.


El teclista Mike Barson va explicar a The Art of Noise: Conversations with Great Songwriters de Daniel Rachel: "Se suposava que havia de ser un instrumental i després Suggs se la va apoderar i va escriure aquella lletra esbojarrada". Suggs ha descrit la cançó com "quilòmetres d'introducció, un parell de versos i quilòmetres d'instrumental, sense tornada i ni tan sols s'esmenta el títol a part que jo ho cridés al principi. És un ambiental amb una gran música i paraules; és clar, és una cançó, però no en el nostre estil tradicional".


A les notes de l'àlbum "Complete Madness" Suggs va escriure: Mike havia composat un ritme que sonava oriental, que en va inspirar la següent lletra: el Nil, el Caire una barca vella i un remador sense dents. Vaig tenir la impressió que aquestes imatges mai s'esborrarien del meu cervell. Quan vaig anar al Caire van desaparèixer.


Després de la decisió de llançar l'EP, es necessitava un vídeo musical promocional, però no hi havia temps per fer-ne un de suficient qualitat abans del llançament. Madness va filmar un vídeo d'estil karaoke davant d'un teló de fons descaradament cromàtic d'una piràmide egípcia, amb la lletra apareixent a la pantalla a l'estil "bola que rebota" mentre les cantava Suggs. Durant les llargues seccions instrumentals, la banda va córrer pel plató, marxant i interpretant el seu "Nutty Train" habitual. Malgrat els efectes pobres i la sensació poc professional del vídeo, es va fer molt popular entre els fans per la seva bogeria i diversió mostrant Madness en els seus moments més divertits.



MADNESS - NIGHT BOAT TO CAIRO


Released: March 1980

Charted:  UK: #6 


"Night Boat to Cairo" it’s a song released on the band’s debut studio album “One Step Beyond..” It was the lead track from Madness' “Work Rest And Play” EP. Initially written as an instrumental, the song consists of two halves of a saxophone solo separated by a strange little story sung by Suggs about a late night boat stranded on the River Nile. The song is often played as a concert closer. 


After the release of "My Girl", the band thought that the album “One Step Beyond...”had already given everything they had and they did not want to release any more singles. However, Dave Robinson, director of Stiff Records, did not think the same. Finally, they reached an agreement and the band decided to release an EP with one track from the album and three new tracks. The “Work Rest and Play” EP was the result.


"Night Boat to Cairo" is notable for its unconventional structure, with the only vocals on the track being a single verse, with no chorus or repeating elements to speak of. This cut begins with three blasts of a ship’s horn before the song’s minute-long introduction begins. The intro is an atmospheric blend of Madness’ usual ska sound mixed with vaguely Egyptian/Middle Eastern inspired riffs. This modulated sound works really well when played by Thompson’s sax, making a familiar instrument sound somehow exotic. 


The verse describes a journey along the Nile, creating an atmosphere that is spooky and eerie rather than relaxing and scenic. Once the vocals are over, the song’s main instrumental section begins, a rousing and chugging tune that slowly grinds to a halt, before picking up again, almost as if the band have got lost in the Egyptian Desert.


Keyboardist Mike Barson explained in Daniel Rachel's The Art of Noise: Conversations with Great Songwriters: "It was supposed to be an instrumental and then Suggs bloody got hold of it and wrote all those dodgy lyrics." Suggs has described the track as “miles of introduction, a couple of verses then miles of instrumental, no chorus and the title isn’t even mentioned apart from me shouting it at the beginning. It’s an atmosphere with great music and words – of course it is a song, but not a traditional one.”


In the notes of the album “Complete Madness” Suggs wrote: Mike had composed a rhythm that sounded oriental, that inspired the following lyrics: the Nile, Cairo an old barge, and a rower without teeth. I had the impression that those images would never be erased from my brain. When I went to Cairo they disappeared.


Following the decision to release the EP, a promotional music video was needed but there was no time to make one of sufficient quality before release. Madness filmed a karaoke-style video in front of a blatantly chromatic backdrop of an Egyptian pyramid, with the lyrics appearing on the screen in "bouncing ball" style as Suggs sang them. During the long instrumental sections of the song, the band ran around the set, marching and performing their signature "Nutty Train." Despite the poor effects and unprofessional feel of the video, it became very popular among fans for its crazy and fun showing Madness at their best funniest moments.

























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada